סדנאות העשרה מבית שח"ם

מחזור 12 של סדנת צ'בק "קבוצת הלימוד" יוצא לדרך והפעם עם שחר רוזן!

אחרי 11 סדנאות לימוד שהסתיימו וקבוצת מתקדמים אחת ועשרות שחקנים שמיישמים את הכלים בהצלחה רבה, הגענו להחלטה שהגיע הזמן לשנות מעט את הפורמט שלמדנו בהוליווד ולהכניס מצלמה לשיעורים.

 

 שימו לב הוזלנו את מחיר הסדנה והיא תעלה מעתה לחברי שח"ם 1,800 ₪!

 

הסדנה תפתח ב 14.5.14, יום רביעי, 14:00-17:30. שימו לב: מפגש פתוח (ללא תשלום) לקראת הסדנה יתקיים בתאריך 29.4.14 בשעה 12:00 בקאמרה אובסקורה לפרטים והרשמה: project@shaham.org.il
 

 

 

*כדי להצטרף לקבוצת המתקדמים יש ללמוד את השיטה בסדנה של 12 מפגשים - קבוצת הלימוד.

 

איוונה צ’בק                                 

איוונה צ'בק היא אחת ממאמני השחקנים המבוקשים ביותר בהוליווד. היא יסדה את סטודיו איוונה צ'בק לפני יותר מ-20 שנה ושיטתה היא המתקדמת בתחום במאה ה -21. בין תלמידיה שרליז ת'רון, בראד פיט, אליזבת שו, ג'ים קארי, ביונסה נואלס והאלי ברי.  איוונה הכשירה את אלון נוימן ושחר רוזן באופן אישי בסטודיו שלה בלוס אנג'לס כדי ליצור בישראל גוף שחקנים שעובד עם שיטתה ומשיג תוצאות. בסטודיו שלה בארה"ב היא אינה מכניסה מצלמה לשיעורים אך מכיוון שבארץ תלמידי הסדנאות סיימו בתי ספר למשחק שמתמקדים בתיאטרון החלטנו בהתייעצות איתה להכניס מצלמה לשיעורים בכדי לשכלל את העבודה מול מצלמה ואת המשחק באודישנים.

 

מהי הטכניקה

למה ברוב המקרים שחקנים נראים יותר מעניינים ומשוחררים אחרי שהמצלמה הפסיקה לצלם?

כי הם מצמצמים את יכולות ואפשרויות ההבעה והביטוי שלהם.

הטכניקה מלמדת אותך ללכת ולהיעזר במקור ממנו נובעת התנהגות אנושית בכדי ליצור התנהגות אנושית אמיתית וכדי להיות נוכח בסצנה באופן אמיתי (לא להידרש "לשחק"). בעזרת הטכניקה לומדים לנתח טקסט מנקודת המבט של מדעי ההתנהגות. איך ולמה אנשים באמת מתנהגים. הבנה של הדמות בתסריט מתוך צרכים וניסיון חיים אישי, יוצרים דמות מלאת חיות, אותנטיות, שיכולה לנשום את הרגע.

שיטת צ'בק מאפשרת להבין ולגלם דמות באופן שבו הדמות היא אתם, ואתם היא הדמות.

הטכניקה עושה סדר ונותנת רצף שאלות ברור שנותן לשחקן ביטחון ועצמאות בתהליך העבודה מחד ומאידך דוחפת אותו אל מחוץ ל"אזורי הנוחות שלו", כדי להתחדש ולהיות יצירתיים. הטכניקה מחזירה את האומנות למשחק.

בעזרת מספר מרכיבים ראשוניים וקבועים המתייחסים למה כל אחד מאתנו רוצה בחייוֿ (עוצמה, אהבה, הערכה וכו) הטכניקה עוזרת לבנות מהלך שלם של דמות בניגוד למשחק שמתבסס בעיקר על זיהוי מטרות הסצנה מתוך הטקסט.

כדי להשיג את מה שחשוב לנו אנחנו לא מייצרים רגש, אלא פועלים, הרגש הוא תוצאה של התגובה לפעולה. זוהי הרוח האנושית האמיתית. בדרך עבודה כזאת נוצרת דמות אנושית אמיתית רבת ממדים, ולא גירסה משוחקת, דמות  שפועלת כדי להשיג את מטרותיה באפן דינמי -בכל הכוח. אנחנו הולכים לסרטים והצגות, או צופים בטלויזיה לא כדי לחוות את המשעמם והיומיומי, אלא כדי לראות האנשים יוצאי הדופן. אלה שמתמודדים אם כאב וטראומה ומצליחים לגבור עליהם דרך השימוש בכאב כדלק לנצח, לא כדי להיות קורבנות. זה מה שהשיטה מלמדת. כפי שאיוונה אוהבת להגיד :îטוב זה בסדר, אבל לא מעניין אותי לראות שחקנים טובים, אנו רוצים לראות גדולה !î

 

אלון נוימן שחקן תיאטרון קולנוע וטלויזיה שלמד תיאטרון וקולנוע בניו יורק ובלונדון.  מוכר  בעקר מהסדרות "חשופים", "מילואים", ìעספור" וìשל מי השורה הזאת?î, הופיע בארץ ובעולם עם המופע של "מיומנה", שחק בתיאטראות הקאמרי, גשר, החאן, חיפה, בית לסין. בימים אלה מופיע בהצגות "נתתי לה חיי" ו"כוכב יאיר" בתיאטרון הבימה. אלון  הופיע במספר סרטים ( "אחד משלנו", "מתנה משמיים", "מקס ומוריס", "היה נהדר" ) והצגת היחיד שלו "תום" זכתה בציון לשבח בתיאטרונטו 2006. לימד משחק בסטודיו של יורם לוינשטיין ובשנים האחרונות מלמד בבית הספר למשחק "אימפרו".

 

שחר רוזן הוא במאי קולנוע וטלוויזיה ,בוגר סם שפיגל, שחקנים ששיחקו בסרטיו זכו בפרסים על המשחק בארץ ובעולם. יש לשחר  ותק של 10 שנים בהוראת משחק מול מצלמה בסטודיו של יורם לוינשטיין והוראת בימוי והדרכת שחקנים בסם שפיגל, קמרה אובסקורה ובית ברל. תלמידיו הבולטים כשחקני מסך הם זוכה פרס וולגין אסף בן שמעון, יעל שרוני, טלי שרון, שני כהן, ורד פלדמן,  גיא אדלר, עוז זהבי ועוד רבים וטובים.

 

 

לפרטים והרשמה לסדנה הבאה שתיפתח, ניתן לפנות למחלקת פרויקטים בטלפון 03-6298472 או במייל  : project@shaham.org.il

 

או באתר הרשמי של צ'בק ישראל בפייסבוק.

 


 

המלצות

 

צ'בק בשבילי זה מה שהופך את אומנות המשחק לאומנות נעלה כמו הנדריקס על הגיטרה כמו ג'ורדן על המיגרש.

 

רינת מטטוב (מישהו לרוץ איתו, ביקור התזמורת, כישוף, רומיאו ויוליה, משוגעת, אוגוסט מחוז אוסייג’,  תמרות עשן, בלו נטלי, מסכים ועוד )

 

השיטה בשבילי היא מאין מצפן נגיש,שדוחף אותי כל הזמן קדימה להתמודד ולהתעמת בצורה הכי כנה במקומות אצלי שקשה לי להודות שיש לי בעיה איתם.

הקבוצה, המקום הזה ,האנשים האלה הם הפרטנרים שלי.שותפים שאני מרגיש מספיק בטוח להיפתח ,לטעות ,לנסות ,לבדוק איתם ולהשתפר במקצוע הבעייתי הזה שבחרנו לעצמנו.

 

רוי מילר ( התגנבות יחידים, השחף, רומיאו ויוליה, מסילה לדמשק, דור שלישי ועוד )

 

מה זו שיטת צ'אבק עבורי?

יותר מהכל ובעיקר, סדר בבלגאן.

אני נתקלתי בלימודי בכל אחת מהטכניקות של השיטה אבל סוף סוף מישהו בא לסדר את הכל לסדר פעולות אחד. היום כשאני מקבלת טקסט לידי אני כבר יודעת איך להתחיל ולהתמודד איתו.  קבוצת התרגול (המתקדמים) היא הברקה, אימון הכושר השבועי שלי כשחקנית. תמיד יש לאן להתפתח.

תודה לשחר ואלון על הנחיות מדויקות ורגישות אינסופית.ֿ

 

סיון בורנשטיין ( בגלל הלילה, הנחשול, פטר והזאב ועוד )

 

סדנת המשחק של צ’בק בהנחייתו של שחר רוזן עוזרת לי לעשות עבודת הכנה מעמיקה ויסודית טרם אני ניגש לסצנה, מאפשרת לי להיות ממוקד יותר ומעניקה לי את החופש לבדוק גבולותÖ

 

רן דנקר ( השיר שלנו, תא גורדין )

 

לפני 3 שנים סיימתי לימודי משחק בסמינר הקיבוצים. מאז התנסיתי באין ספור קורסים  המצהירים בביטחון שלם שאצלם יש  את הנוסחה למציאת משחק מורכב, אותנטי, מדויק ואמיץ. את רובם  בדקתי ובחלקם הגדול התנסתי. בכולם הרווחתי משהו חשוב  כשחקן אבל כשזה הסתיים משהו בי לא באמת נשאר להמשך הדרך.  היום אני מתרגל את צ׳אבק כבר 8 חודשים! בלב שלם אני מצהיר שהשיטה של צ׳אבק (ובהנחייתו של שחר רוזן)  לא רק   הפכה אותי לשחקן טוב יותר אלא  גם הפכה אותי גם לאדם אמיץ יותר! אין לאן לברוח שאתה מתייצב מול השיטה! צ׳אבק מאלצת אותך לשאול את השאלות הקשות ביותר,  להתמודד עם הפחדים הגדולים ביותר שלך ולהכניס את כל אלה לתוך המשחק שלך יחד עם הרצון לנצח! הplay to win הזה הכניס בי מוטיבציה מטורפת לאכול את כל מי שמולי גם במשחק וגם בחיים. אני בוודאות לא פותח את הפה שלי היום בשום סצנה / אודישן/ הצגה  או כל דבר אחר טרם הפגשתי את הטקסט ואת  הקשיים שלי עם הניתוח של צ׳אבק.  

 

אודי פרסי ( האריסטוקרטים, מותק, מפצח האגוזים, ביאטריצ’ה ועוד )

 

הגעתי לסדנת צ׳בק של שחר רוזן מתוך חשק לרענן את הכלים שלי כשחקנית אחרי לא מעט שנים של עבודה מעט שוחקת בטלוויזיה ובתיאטרון ואחרי חופשת לידה ארוכה. חיפשתי להחזיר לעצמי את החשק ואת הכושר.

המפגש עם שחר היה מקסים ומרתק, הזכיר לי טכניקות ושיטת עבודה פנימית ומדויקת שיש נטייה לזלזל או לשכוח ממנה בתעשייה שאין בה זמן וכסף לעבודה מעמיקה, השקעה וחיפוש שהשחיקה והעבודה הקשה והקלות הבלתי נסבלת לעתים של הדרישות המקצועיות גורמות לשחקן לחפף בה.

העבודה בסדנא נתנה לי כלים שחלקם היו חדשים לי וחלקם פשוט הזכירו לי דברים שכבר כמעט ושכחתי, אבל לא פחות מזה החזירה לי את החשק והביטחון באודישנים ובצילומיםÖ התוצאות הגיעו מהר ואני מקבלת ריקושטים מחמיאים מאוד וגם תפקידים.

יצאתי מסופקת ומלאת השראה.

 

ריקי בליך (מונוגמיה, אחת אפס אפס, לא הטחתי לך, קצרים, אסתי המכוערת, עץ הדומים תפוס ועוד )

 

גם ממרום 25 שנותיי במקצוע מצאתי שלחזור לאינקובאטור יכול לגרום לך להיוולד מחדש.

זוהי תמצית החוויה שעברתי בסדנת המשחק של צ'אבק שיטה מאד פשוטה ותמציתית שמביאה אותך לרמת דיוק ובהירות מקסימליים. המטרה היא לא להיות מפורסם לא להשיג כמה שיותר תפקידים לא להופיע כמה שיותר במדורי הרכילות המטרה היא למצוא את מטרת הדמות בסצנה – ברגע שאתה ננעל על המטרה

והקסם עובד – כל השאר כבר יגיע מאליו.....

 

גיליה שטרן ( סיטון, משפחה וחצי, הילדים מגבעת נפוליאון, איזה מקום נפלא, הכל מתחיל בים, תיכון השיר שלנו  ועוד)

 

הסדנה בעבורי היא "חדר כושר" שמאפשר לי לפתח את שריר השחקן ובכך לפתח את הידע והיכולות שלי.

שחר הוא מורה מבריק עם תשוקה גדולה למקצוע וידע רחב, הנוכחות שלו והשאיפה המתמדת להתפתח ולהשתכלל ממלאת אותך באופן טבעי במרץ למקסם את היכולות שלך כשחקן וכאדם. בזכות הסדנה התפיסה שלי לגביי משחק השתנתה ונתנה לי כלים מעשיים לניתוח הטקסט, הדמות ואת היכולת להתחבר לדמות מהמקום האישי שלי. ההזדמנות להיות נוכח בסדנה ולהיחשף לתהליך המלאכה האמיתי  והנכון גרם לי להתקדם ולהרגיש בטוח יותר בעבודה שלי.

הגישה של השיטה והמטרה לצאת "מאזור הנוחות", רלוונטית לא רק לגביי המשחק אלא גם להתמודדות עם החיים והמכשולים של חיי היום יום.

 

לירון קורן ( החולמים - עונה 2 , מבול, הבורר, אילי ובן ועוד )

 

כעת, אחרי כחמישה חודשים לתוך הסדנה - קודם בקבוצת הלימוד ומשם למתקדמים - שביליתי בניסיון להבין את השיטה ואיך לעבוד איתה, שזהו אתגר לא קטן בפני עצמו, אני חושב שלא רק את השיטה ניסיתי להבין, אלא ניסיתי להבין את עצמי. למצוא ולגלות את אותם הדברים - בין אם חוויות או אירועים - שהגדירו ועיצבו אותי לידי מי שאני. כי כולנו בסופו של דבר כשאנחנו נמצאים על הבמה או על הסט, אנו מביאים את עצמנו, כדי לתת את ההופעה הכי טובה אנחנו יכולים לתת. באותה הפעם - כל פעם.

כי המקום הזה, האישיות שלנו - המיוחדת שכל אחד מאיתנו - שאומרת  מי אנחנו, ומה אנחנו רוצים להשיג, בלי להתנצל, בלי לפחד מלדרוש אותו - עושה אותנו מעניינים ובעצם מגדיר אותנו. וזה מה השיטה הזאת מבקשת ובעצם מעצימה - את עצמנו, בלי לפחד, ובלי להתנצל. וברגע שאתה מיישם את זה קורה, אתה באמת.... אבל ממש באמת - מפסיק לשחק ומתחיל לחיות. כי באותו רגע שבו אתה מתחיל בניסיון להשיג את הדבר שאתה רוצה - אתה מפסיק להתעסק רק בעצמך ולהתייחס לסובבים אותך. וזה בעצם כל העניין - להשיג את המטרה שלך מהסביבה שלך, לא?

זו השיטה בשבילי - דרך עבודה והעצמה.

 

איציק מנשהרוב ( הלהקה הצעירה של תיאטרון באר שבע, קן הקוקיה )

 

במהלך הלימודים תמיד חיפשתי שיטת לימוד שתכיל בתוכה גם מסגרת ברורה הגיונית ופשוטה ומצד שני תשאיר את החופש לאינטואיציה,רגש וכל מה שקורה באותו הרגע- ״לחיות את הרגע״ כמו שאומרים.

מצאתי את זה בשיטת צ׳אבק. קראתי את הספר וחשבתי שאני מוכן. אבל אז הבנתי שזה רק נמצא בראש ולא בגוף..בקבוצת המתקדמים עם שחר ואלון הייתה להם את היכולת ממש להטמיע את השיטה אצל השחקנים, בעבודה קשה, עמוקה ומורכבת. לסיכום אני חושב שהמיוחד בשיטה היא כשאתה מבין אותה ומתרגל אותה מספיק זמן ורוכש את הכלים, בניגוד לשיטות אחרות שתלויות מנחה, כאן אתה יכול אח״כ להתמודד לבד עם טקסטים ולהגיע לתוצאות מדהימות!

 

כשעבדתי על ההצגה ìקילר ג׳וî נעזרתי בצ׳אבק ובדקתי אותה בשיעורי המתקדמים.. התפקיד שלי הוא ג׳ו, מוביל העלילה, שהוא רוצח שכיר. אחת הסצינות המורכבות במחזה לא הייתה פתורה לי. תוך כדי עבודה על הסצינה בשיעור הבנתי שמטרת העל והנגזרת שלה מטרת הסצינה לא היו נכונות ו״תקעו״ את העבודה. לאחר שימוש בכלי שנקרא ìמטרת עלî בהנחייתו של שחר, הגענו לîמטרת עלî שהיא ìאהבהî ,במקום ìכוחî. תהליך העבודה הזה פתר את הסצינה המורכבת וכמובן עזר מאוד למהלך של הדמות בכל המחזהÖ זו בעיני דוגמא לכמה כלי פשוט ויעיל מתוך שיטת צ׳אבק כשמפעילים אותו נכון עשוי לקדם,למנף ולהביא לתוצאות...

 

חי מאור ( קילר ג’ו , כלבים , מיראל ועוד ) 

 

אז ככה:סיימתי לימודי משחק לפני שנה ולקראת סוף השנה השלישית התקבלתי להצגה בשם "מכולת" שהינה קופרודוקציה של בית לסין והקאמרי. הייתי בטוחה שבזה סיימתי את לימודי המשחק שלי ואני מסודרת. ההגעה שלי לסדנה היתה בגדר "יאללה מה יש לי להפסיד..." וגיליתי שלא רק שאני לא מפסידה,אני מרוויחה ובגדול. אני מגלה על עצמי דברים כשחקנית שלא הבנתי בשלוש שנות למודי משחק. אני ממציאה את עצמי מחדש בכל סצנה וזוכה לעבוד עם טקסטים איכותיים ודמויות שלא חשבתי שאזכה לגלם. מי שמעוניין להשאר "חטוב" ואנחנו כשחקנים חייבים להישאר כאלה,אני ממליצה לו בחום להרשם לסדנה.

 

מיטל אבני ( מכולת , עספור , אחד משלנו, למה לא באת לפני המלחמה ועוד )

 

לאחר שלוש שנים בי"ס למשחק עשרות סדנאות ושנים של פרקטיקה במקצוע, למדתי בזכות שיטת צ'בק לנגן את המוזיקה הנכונה מבלי לזייף. פה מצאתי את המקום המושלם בו אני יכולה לתרגל ולטפח את יכולות המשחק שלי ולגדול בתור שחקנית ובתור בן אדם.

בזכות תחושת המשפחתיות החמה ובעזרת שחר רוזן ואלון נוימן המדהימים הצלחתי תוך כדי כיוון הכלי שלי לזהות ולנגן את האקורד הנכון לי. כעת כאשר יש בידי את הכלים הנכונים לעבודה אני יודעת שתמיד אוכל לחזור על אותו התו שוב ושוב ושאין גבול למה ולאן שאני יכולה להגיע.

ֿ

קרין בן יעקב

 

לפני שהגעתי לסדנה ידעתי שמשהו חסר אבל לא ידעתי להצביע על מה. בדיעבד אני יודעת שהייתי עטופה בהרבה מסכות , בזכות הסדנה הצלחתי באמת להתפתח ,למצוא בתוכי מקום שממנו טוב לי ונכון לי לשחק. אני מרגישה שהפגישה השבועית והתרגול שיפרו מאוד את היכולת שלי לנתח טקסט בצורה מקצועית ונכונה . שיטת צבק מאוד ברורה ונוחה ועם זאת שחר ואלון נותנים יחס מאוד אישי , יודעים לקלוט כל אחד, לדעת מה מפעיל אותו, איך לזהות ולשפר את הנקודות החלשות שלו והם עושים זאת בפרגון ובמתן תחושת ביטחון.

ירדן מרקוס

בתור שחקנית שלמדה את לימודי המשחק בשיטת מייזנר, שיטת צ'בק היא חתיכת הפאזל שהייתה חסרה לי. העבודה עם שחר רוזן גרמה לי לחוות משחק  מחדש ,ובעיקר להסתכל מחדש על עצמי. בעקבות כך אני יכולה להבחין בשינוי של 180 מעלות בדרך העבודה, ב"תוצאות"  ובמי שאני.

 

מיכל רוט

 

צ’בק בשבילי זה חדר הכושר של השחקנים, המקום בו אנחנו מסירים את האבק ומשמנים את הכלים שלנו כשחקנים.

 

הדס קלדרון (התאומות, הבחורים הטובים, חשמלית ושמה תשוקה, מיתוס, חיילת בודדה, דילמת הדריין ועוד)

 

כללים - סדנת צ'בק  כללים - סדנת צ'בק
שאלות ותשובות לאיוונה צ'בק  שאלות ותשובות לאיוונה צ'בק
הדפסשלח לחברהוסף תגובהבקשה לחברות