שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

עמדת שח"ם בכל הנוגע לסוגיית החיסונים והדרכון הירוק

עמדת שח"ם בכל הנוגע לסוגיית החיסונים והדרכון הירוק

שחקניות ושחקנים יקרים
אנו עוקבים באופן דרוך ופועלים באופן צמוד עם מנהלי התאטרונים בכל הנוגע לסוגית החיסונים והדרכון הירוק.

אנחנו מבקשים ראשית להבהיר שני דברים:

1. שח"ם תומכת במתווה הדרכון הירוק – אנו סבורים שזאת הדרך המהירה והיעילה להחזיר את עולם התרבות לחיים ואת העבודה לציבור השחקנים והשחקניות.

2. מתווה הדרכון הירוק מאפשר את אחד משלושת הדברים – תעודת מתחסן, תעודת מחלים או בדיקות קורונה עדכניות.

על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה נכון לרגע זה בתקנות לא יהיו הוראות לגבי העובדים (וביניהם שחקנים) וליכולת למנוע מהם עבודה בגלל אי חיסון. כל הנחיה לגבי עובדים (וביניהם שחקנים) תהיה בחקיקה ראשית ותהיה רוחבית לגבי כלל העובדים במשק. לכן, אמירה של מנהל תאטרון כזה או אחר על כך שימנע משחקן שלא להופיע אם לא התחסן- היא בלתי חוקית. אם אכן יקרה מקרה כזה בפועל שח"ם תפעל כדי למגר אותו.

באותה נשימה, נציין כי קיימנו שיחות עם מרבית מנהלי התאטרונים, ואף אחד מהם אינו מתכוון להתנות חזרה לעבודה בחיסון (בלבד) וכולם מתכוונים לפעול על פי החוק והתקנות. ואם אכן נמנעה מכם עבודה, בתאטרון ציבורי, כיוון שלא התחסנתם, אנא פנו למחלקה המשפטית במייל: [email protected] ונסייע לכם – בכל הכוח.

אנחנו גם רוצים להגיד שנושא החיסונים ואי החיסונים הוא אינו שחור או לבן.
מרבית השחקנים, ואנו כמייצגים שלכם, תומכים במתווה הדרכון הירוק כאמור. מרבית השחקנים בחרו ובוחרים להתחסן. אבל גם חלק ממי שלא מתחסן, חלקם שחקנים ושחקניות, הם בעלי בעיות בריאותיות וחלקם בעלי חשש בריאותי כבד (ורציונאלי) ועלינו לכבד את זה.

הציפיה היא כי מנגד, גם אלו אותם אנו מכבדים, יבינו את עמיתיהם השחקנים, שחוששים לעלות על הבמה עם שחקן שאינו מחוסן (ועוד הרבה ספקות בריאותיות ורציונלית) ולכן מי שאינו מתחסן ידרש, ככל הנראה, לעבור בדיקה קורונה כל 72 שעות, לא רק כי החוק או התקנות יחייבו אותו, אלה כי זה גם הדבר הסולידרי לעשות. זאת היא תקופה מורכבת, וכדי לחזור לעבודה ולהחזיר את תחום התרבות, עלינו לגלות סולדיריות אחד כלפי השני, לנהוג במתינות ובאיפוק - רק ככה נוכל לחזור למקצוע שאנחנו כל כך אוהבים.