שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

פניית יו"ר שח"ם אסתי זקהיים לחברי האיגוד, בעקבות סערת מיקי גורביץ

שחקניות ושחקנים יקרים

 

בימים האחרונים אנו עדים לעיצומה של מהפכה, אולי אחת החשובות מאז הקמתו של שח"ם.

לפני שלוש שנים השקנו את אמנת שח"ם למניעת הטרדה מינית בעולם המשחק. על מנת להבטיח קיומה של סביבת לימודים ועבודה בטוחה בתחום המשחק, ללא חשש לפגיעה בכבוד, בחירות ובפרטיות של שחקנים ושחקניות. לאחר שנתיים מהשקת האמנה חתמו עליה כלל התאטרונים ובתי הספר למשחק  בישראל.

השקת האמנה, עוד לפני תנועת #METOO , היוותה התחלתו של שיח, שיח של שינוי. שיח בו מה מותר ומה אסור, הוא ברור. שיח בו אנחנו לא שותקות כאשר עוברים על הכללים. שיח של אומץ. שיח שהביא לאחרונה את אחד מבכירי מורי המשחק והבמאים בישראל, מיקי גורביץ, להתפטר מבית הספר ניסן נתיב.

הליך הבדיקה שפתח בית הספר ניסן נתיב, פניית ועד שחקני הקאמרי, המיוצגים על יד שח"ם, בדרישה להקפיא הצגה בבימויו של מיקי גורביץ', והבחירה של תאטרון החאן, בו שימש מיקי גורביץ' כמשך 17 שנים כמנהל אומנותי שלא לערוך לו מסיבת פרידה, הם כולם מעשים שאומרים די! כולם מעשים שקובעים גבול ומתנערים בצדק, מאדם שעשה, לכאורה, מעשים שלא יעשו.

אמנת שח"ם למניעת הטרדה מינית הייתה הראשונה להבהיר שמורה למשחק או במאי לא יכולה לקיים סשנים לימודיים באופן פרטי עם תלמידים או שחקנים. לאחר סיג ושיח ארוך עם הנהלת בית הספר ניסן נתיב, בית הספר אימץ את האמנה ואסר על קיום מפגשים כאמור, איסור שמיקי גורביץ' לכאורה עבר עליו.

שוחחנו היום מנכ"לית ניסן נתיב, אמי ליברמן, על נושא מיקי גורביץ', הן בעקבות הפניה שלנו אתמול להמשיך בתהליך הבדיקה והן בכלל. אמי ליברמן עדכנה אותנו כי בכוונת בית הספר להמשיך בתהליך הבדיקה, על אף שמיקי גורביץ' התפטר, ולהגיע למיצויו המלא. בנוסף, סיכמנו כי נקים מגנון בדיקה משותף לבית הספר ניסן נתיב ולשח"ם לטיפול, בדיקה ובירור בכל מקרה תלונה על הטרדה מינית.

ההתרשמות היא כי בית הספר ניסן נתיב לוקח את המקרה הזה בשיא הרצינות ולא ייתן לדברים לחמוק מתחת לרדאר. אנחנו בשח"ם כמובן נעמוד על המשמר ונוודא שכך יהיה.

אנו קוראים לכן ולכם שחקניות ושחקנים יקרים, להמשיך לנהוג באומץ, לא לפחד להתלונן.

 

אנחנו לצדכם!

 

אסתי זקהיים

יו"ר שח"ם