שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

זכויות ילדים ובני נוער

כך תשמרו מפני ניצול

כשאתם יוצאים לעבוד בתחום המשחק, דעו שיש לכם זכויות לפי חוק ויש לכם גב!

שח"ם והסתדרות הנוער העובד והלומד תמיד כאן בשבילכם לייעץ ואף לייצג אתכם במידה ונפגעתם או נוצלתם בעבודה. לפני שאתם יוצאים לעבוד הנה כמה טיפים ודברים שחשוב לדעת ולזכור:

אם את/ה מעל גיל 16, ויש בידיך חוזה חתום להשתתפות בהפקת טלוויזיה או קולנוע, או שנטלתם חלק בהפקה כזו בעבר, אתם יכולים להיות חברים בשח"ם – ארגון השחקנים בישראל, וליהנות מתנאי העסקה מועדפים, שכר גבוה, והגנה על זכויותיכם המשפטיות.

להצטרפות לשח"ם – לחצו כאן.

בנוסף, הסתדרות הנוער העובד והלומד הינה הארגון היציג של בני הנוער והצעירים בישראל (גם כאלו שמתחת לגיל 16). הסתדרות הנוער העובד והלומד מעניקה סיוע משפטי ובמידת הצורך גם ייצוג משפטי לבני הנוער והצעירים העובדים בארץ, ועומדת לרשותכם למענה על שאלות, הבהרות ויעוץ בכל נושא הקשור לעבודת נוער וילדים בתחום המשחק.

הנחיות כלליות

  1. דעו אצל מי אתם עובדים  - צלמו את חוזה העבודה, בדקו מה מספר חברת ההפקה (ח"פ – כמו שלכל בנאדם יש ת.ז גם לחברות יש), דעו מה השם ושם המשפחה של איש הקשר ומה הטלפון שלו.  קבלתם צ'ק?  צלמו אותו, קבלתם תלוש שכר? שמרו אותו אצלכם!
  2. לכתוב הכל - הכי חשוב לכתוב אצלכם את ימי ושעות העבודה בנפרד. אם המעסיק הוגן, הוא גם ישמח לחתום לכם בצד בסוף כל יום על הרישום שלכם.
  3. אישור העסקת ילדים בפרסומות - חוק עבודת הנוער קובע שמותר להעסיק בני נוער רק מגילאי 16 במהלך שנת הלימודים או 14 במהלך החופשים. בעבודה בהפקות, הופעות או בפרסומות מקום העבודה יכול להוציא היתר ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לקבלת אישור העסקה גם מגיל צעיר יותר. ודאו שמקום העבודה הוציא היתר שכזה ושהוא עומד בתנאיו.
  4. אפשר גם אחרי סוף העבודה - גם אחרי סיום תקופת העבודה אתם יכולים להגיש תלונה ולתבוע את כל הזכויות המגיעות לכם.
  5. האווירה בפרסומת, בהפקה או בהופעה - אם אתם מרגישים לא בנוח עם מה שקורה בהצגה או שאתם מרגישים שהיא מסכנת אתכם בטיחותית או בריאותית, או שלא מתייחסים אליכם בכבוד – אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ.
  6. מתחת לגיל 8 - לכל אורך ההצגה צריך להיות אתכם מלווה (הורה או בן משפחה קרוב). גם לו צריך להיות מקום בהסעה.

תשלום על יום עבודה

מותר להעסיק אתכם לכל היותר שמונה שעות ביום ולא יותר מ- 40 שעות בשבוע. בני 16 ומעלה ניתן להעסיק עד תשע שעות ביום, אבל אם עבדתם יותר - מגיע לכם תשלום עבור שעות נוספות: 125% עבור השעה התשיעית והעשירית ו- 150% עבור השעה ה-11 ואילך.

בכל מקרה  אסור להעסיק אתכם מכניסת שבת עד צאת שבת. אם סיכמתם עם המפיק על תשלום לפי יום, אז התשלום הוא עבור שמונה שעות, ועל השעות הנוספות אתם צריכים לקבל תשלום נוסף ובאופן יחסי לתשלום היומי.

לדוגמא:

אם סיכמתם עם המפיק על 1,000 שקל ליום עבודה ובפועל עבדתם 11 שעות אז אתם אמורים לקבל:

  • 1,000 שקל על שמונה השעות הראשונות ועוד
  • 312.5 שקל נוספים עבור שעה תשיעית ועשירית (1,000 חלקי שמונה כפול 2 (עבור שתי שעות) כפול 125%).
  • 187.5 שקל עבור השעה האחת עשרה (1,000 חלקי שמונה כפול 150%).
  • ובסה"כ 1,500 שקל.

בכל מקרה – חשוב לוודא שלא עבדתם בפחות משכר המינימום לשעה - כפי שמופיע כאן

תשלומים וזכויות נוספות

  1. חזרות ימי הכנה וישיבות עבודה - ימי הכנה וישיבות עבודה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה שלכם, על כל שעה של "יום הכנה", "חזרות" או "ישיבת עבודה" צריך לשלם לכם.
  2. נסיעות לעבודה - בנוסף למשכורת אתם צריכים לקבל החזרי הוצאות נסיעה לפי הסכום שהוצאתם ולכל היותר 22.60 שקל ליום או לחלופין לקבל הסעה מהבית וחזרה. חשוב לדעת, לשחקנים מתחת לגיל 15 מגיע לקבל הסעה הולמת מהבית וחזרה. אם אינכם יכולים  לחזור הביתה, אתם זכאים ללינה על חשבון המעסיק. לעובדים בין הגילאים 8 ל-15 מגיע ליווי של הורה או בן משפחה בגיר להסעה בשעות הלילה.
  3. תנאים  סוציאליים - מגיע לכם תשלום עבור ימי החופשה או פדיון חופשה שנתית. אם עבדתם יותר משנה מגיע לכם גם דמי הבראה ובחלק מהמקרים גם פיצויי פיטורים.
  4. הפסקות - לאחר שש שעות  או יותר אתם זכאים להפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה – מתוכן לפחות חצי שעה רצופה (ועל פי הסכמי שח"ם אפילו שעה). מתחת לגיל 15 מגיע לכם לקבל הפסקה לארוחה חמה או קרה כבר אחרי שלוש שעות, ויש לדאוג לכם לשתייה במהלך כל זמן העבודה.

מיסוי

אם אתם מתחת לגיל 18 אסור להוריד לכם מסים: המעסיק שלכם חייב לשלם עבורכם ביטוח לאומי. אסור לו להוריד את התשלום הזה מהשכר שלכם, אסור לו גם להוריד מבשכר שלכם ביטוח בריאות. בנוסף, אסור לו לנכות לכם מס הכנסה, כל עוד אתם מרוויחים פחות מ-6,500 שקל (לבנים) או פחות מ- 7,300 שקל (לבנות).

ברור נוסף או תלונה

זקוקים לייעוץ מקצועי? לא קיבלתם תשלום כחוק?

לפניה להסתדרות הנוער העובד והלומד

  1. תא קולי 24 שעות ביממה שמספרו: 1121* מכל טלפון.
  2. בכתובת minimum.org.il
  3. בפייסבוק: האיגוד המקצועי לנוער  

 

לפניה למחלקת המשפטית בשח"ם – לחצו כאן

יש לך שאלה לגבי זכויות שחקנים?

צור איתנו קשר