שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

מאבק שח"ם בחוק התרבות והאומנות

חוק התרבות והאומנות (נאמנות בתרבות) מעביר את הסמכויות המוקנות לשר האוצר, מתוקף חוק יסודות התקציב, לשרת התרבות. הצעת החוק קובעת כי לשר תהיה סמכות, על פי שיקול דעתו הבלעדי, להפחית תקציב לגוף תרבות שנתמך על ידי המשרד, או לשלול את תקציב התמיכה באופן מוחלט, ובלבד שעומד באחד מהקריטריונים המוצאים בחוק.

הצעת החוק פוגעת בחופש הביטוי פגיעה חמורה וקשה, ומשכך אינה חוקתית - כך אמרו לא אחת כלל היועצים המשפטיים, אשר באו בפני הממשלה וועדת החינוך, וביניהם היועץ המשפטי לממשלה והמשנה שלו, פרקליט המדינה, היועצת המשפטית של משרד התרבות, היועץ המשפטי של הכנסת והיועץ המשפטי של משרד האוצר.

כחלק ממאבק ממושך שקיים שח"ם, יחד עם מטה המאבק של היוצרים, התקיימו הפגנות, פניות לגורמי ממשל, הגעה קבועה לדיוני הוועדה, קמפיינים תקשורתיים במדיות החברתיות, עמידה מול התקשורת ועוד צעדים רבים, על מנת למנוע את העברת תיקון החוק.

אל לנו לשקוט על שמרים, המלאכה לא הסתיימה. אנו סבורים כי הממשלה עתידה לנסות שנית לעלות את הצעת החוק לסדר היום, ולכן אנו דרוכים ומוכנים להמשיך ולפנות לחברי הכנסת והשרים בכדי למנוע את העברתו של החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.