שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

כנס בוחרים תרבות: מאות אמנים ויוצרים הגיעו למפגש עם פוליטיקאים

אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה: "לרותם סלע יש מגפון הרבה יותר גדול משלי".

ח"כ תמר זנברג יו"ר מרצ: "הדבר הכי טוב שמנהיגים צריכים לעשות הוא לתת לתרבות לפרוח. הדבר הכי גרוע שפוליטיקאים יכולים לעשות הוא לדרוש מהתרבות נאמנות, למגר אותה ולהצר את צעדיה".

ח"כ מירב בן ארי מכולנו: אני הכי גאה בטרפוד החוק הזה. אנחנו בכולנו הפלנו את החוק. אמרתי למשה כחלון "תשמע משה, החוק לא טוב".

מאות אמנים ויוצרים הגיעו (יום ו') לכנס 'בוחרים בתרבות' בהשתתפות יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי; יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג; ח"כ מירב בן ארי מכולנו אסף זמיר מכחול לבן; אלי אבידר מישראל ביתנו פרופ' יפעת ביטון מגשר ואחרים. הכנס נערך ביוזמת קואליציית מוסדות וארגוני התרבות, לשיחה על מקומה של התרבות והיצירה בישראל.

מאות אמנים ויוצרים השתתפו בכנס 'בוחרים תרבות', בהשתתפות ראשי ונציגי מפלגות, במרכז 'נא לגעת' ביפו. הכנס שנערך ביוזמת קואליציית מוסדות וארגוני התרבות עסק במקום של התרבות והיצירה בבחירות הקרובות בפרט ובסדר היום הציבורי בכלל. 

שרת התרבות מירי רגב, ביטלה את השתתפותה בכנס לאחר שאישרה את הגעתה מבעוד מועד.

אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה: המלחמה בתרבות משרתת פוליטית את שרת התרבות מירי רגב. בתפיסה שלי צריכה להיות התאמה בין התפקיד לבין השר. אסור שבתיק התרבות יהיה מישהו שלא אוהב תרבות או רוצה לחסל את התרבות.  לאמנים יש אחריות עצומה כי העם מקשיב להם יותר מלאנשי ציבור. לרותם סלע יש מגפון הרבה יותר גדול משלי.

ח"כ תמר זנדברג יו"ר מרצ: "יצירה אמורה לעצבן, ללכת רחוק, לעורר רגש. היא אמורה לעורר לנו מחשבות על הארץ והעולם והחברה. הדבר הכי טוב שמנהיגים צריכים לעשות הוא לתת לתרבות לפרוח. הדבר הכי גרוע שפוליטיקאים יכולים לעשות הוא לדרוש מהתרבות נאמנות, למגר אותה ולהצר את צעדיה".

גל הירש יו"ר מפלגת מגן: "הכל מתחיל ברוח ונגמר ברוח. הרוח הקולנוע ההצגות והתרבות מניעים אנשים. צריך לחבק גם אמנות שמעבירה ביקורת. אני אלחם עד הסוף על אמנות גם אם היא פוגעת בי כלוחם.

לאחר מכן, נערך פאנל בהשתתפות:

  • ח"כ מירב בן ארי מכולנו: ישבתי בוועדת החינוך והתרבות ואני יכולה להגיד שכמעט לא היו דיונים על תרבות, אלא רק על חינוך, עד שהגיע חוק הנאמנות בתרבות שלפחות הביא את הנושא אל שולחן הוועדה. אני הכי גאה בטרפוד החוק הזה. אנחנו בכולנו הפלנו את החוק. אמרתי למשה כחלון "תשמע משה, החוק לא טוב". גם אלי אללוף תמך בעמדתי.

 

  • פרופ' יפעת שאשא ביטון מגשר: מה הסיכוי של ילדה מקרית מלאכי להיות אמנית? כרגע הוא נמוך. יש צורך באחריות אישית ודוגמא אישית גם של אמנים, גם של הפוליטיקאים וגם של התושבים בקרית מלאכי או ערערה. יש לדאוג שיהיה ייצוג לכל המגזרים ולכל הדעות וכמובן חלוקה צודקת של התקציב.

 

  • אלי אבידר מישראל ביתנו: אני מכבד יצירה פרובוקטיבית, אבל אני לא מאמין שהמדינה צריכה להקצות משאבים לכל אמן שבא לפגוע באושיות מרכזיות במדינה.

 

  • אסף זמיר מ'כחול לבן': כשאנחנו מדברים על הצורך להגן על חופש הביטוי וזכויות הפרט, זה מנוגד להתנהלות של הליכוד. וכאשר אנחנו מדברים על התרבות, אנחנו מדברים על הזכות לחופש הביטוי, על זכויות הפרט, על הזכות לבקר.

 

  • ד"ר יובל קרניאל מפלגת ישר: כשתלמידה בבצלאל הציגה כרזה עם חבל ונתניהו, פוליטיקאים קראו לסגור את בצלאל ולא היה אדם אחד שעמד לצידנו. כמשנה לנשיא בצלאל וכמי שחופש הביטוי מוביל אותי, עמדתי על הרגליים האחוריות ואמרתי "זהו חופש ביטוי".  אנחנו בקרב על מדינת ישראל. אנחנו בקרב על חופש היצירה מול גורמים שקוראים למגר אותו. יש צורך לעשות שינוי ולומר לפוליטיקאים התבלבלתם, אתם לא סופרים אותנו וזה צריך להשתנות.

קרן שפט, מנכ"לית איגוד במאי התיאטרון ונציגת פורום מוסדות התרבות:  נראה כי במדינת ישראל השיח על התרבות נדחק לתחתית סדר העדיפויות ונתפס כמותרות. התרבות אינה מותרות אלא זכות בסיסית לכל אזרחית ואזרח. לכן, חובתנו לראות עצמנו כשליחי ציבור בהעברת המסר בזירה הציבורית, הפוליטית והתקשורתית.
אנו קוראים היום לראשי ונציגי המפלגות לתרגם את הנאמר בפאנל למעשים בשטח, ולהבטיח את מקומה של התרבות במצעי המפלגות ובסדר היום הציבורי".

אילן רונן,  במאי תיאטרון. בעבר כיהן כמנהל אמנותי בתיאטרון הבימה: חשוב שתרבות תהיה חלק מסדר היום הציבורי פוליטי לפני הבחירות,  כך ניתן יהיה להשיג חלק ניכר מהיעדים, שהחשובים בהם הם הגדלת תקציב התרבות ושמירה על חופש הביטוי וחופש היצירה.  האתגר של כל מי שהתרבות הישראלית חשובה לו, הינו להפוך את התרבות על שלל מרכיביה וצרכיה לחלק ממערכת הבחירות.

 

קרדיט צילום: אילן בירן, גיא טל