שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

יס - שלמו תמורה נוספת לשחקנים בגין מכירת סדרות לחו"ל !

בעקבות מכירת "שטיסל" לנטפליקס, ואי הענקת תמורה נוספת לשחקנים המשתתפים בסדרה, ועל רקע העובדה שבינואר נחתם הסכם בין שח"ם לקשת המסדיר את תשלום התמורה הנוספת לשחקנים בגין מכירת סדרות בהשתתפותם לחו"ל - החלטנו לצאת במכתב חריף למנכ"ל yes, רן גוראון, הקורא להם להסדיר את תשלום התמורה הנוספת. 

ללא הסדרת התגמול הכספי, שח"ם יורה לשחקנים שלא לחתום על חוזי השתתפות בהפקה 'שטיסל'.


אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם: לא נעמוד מנגד בשעה שמנצלים את השחקנים ומרוויחים במכירות סדרות לחו"ל על גבם".

שח"ם – ארגון השחקנים בישראל, לא יכול לעמוד מנגד בשעה שביצועי שחקנים ישראלים משודרים בכל העולם, והשחקנים אינם נהנים מכל תגמול כספי בגין כך.

במכתב נכתב בין השאר:

בימים אלו מפיקה חברת השידורים יס באמצעות חברת ההפקה "אבוט המאירי תקשורת" את העונה השלישית של הסדרה 'שטיסל'. הפקת העונה השלישית מגיעה בעקבות שתי עונות קודמות ומוצלחות של הסדרה, שבנוסף לשידורן בערוצי 'יס' הן נמכרו בהצלחה לחברת? 'נטפליקס' ושודרו בפלטפורמה הכלל עולמית שלה.


מכירת שתי העונות של שטיסל ל'נטפליקס' מצטרפת לתופעה מבורכת בשנים האחרונות של מכירה הולכת וגוברת של סדרות ישראליות בהשתתפות שחקנים ישראלים למדינות זרות ולגופי שידור בחו"ל. אך לצד הגאווה בקידום היצירה הישראלית בעולם, השחקנים הישראליים המהווים חלק אינטגרלי ומהותי מהיצירה, לא מקבלים כל תמורה נוספת בגין מכירת הסדרה שבהשתתפותם לחו"ל, וזאת כאשר הביצועים שלהם נחשפים לעיתים לקהל פוטנציאלי של מיליונים רבים של צופים.


על פי בדיקה שביצענו, ישראל ניצבת בודדה בעניין, וזאת לעומת מצב הדברים בשאר מדינות העולם, לרבות מדינות אירופה וארה"ב, שעניין התמורה נוספת לשחקנים מקומיים בגין מכירת סדרות מקומיות לגופי שידור במדינות זרות מוסדר.
לאור כל אלו החליט הועד המנהל של שח"ם כי ללא הסדרה של הנושא מול חברת יס, ארגון שח"ם יורה לשחקנים החברים בארגון שלא לחתום על חוזי השתתפות בהפקה, עד להסדרת הנושא!


אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם:

"אנו סבורים כי העדר תשלום תמורה נוספת לשחקנים בגין מכירה של סדרות הכוללות את ביצועיהם לגופי שידור במדינות זרות, הינו לא הוגן, והמהווה ניצול כואב של השחקנים. לא ניתן מצד אחד לנופף בגאווה בקידום היצירה הישראלית בעולם ומצד שני לנצל את השחקנים הישראליים, המהווים חלק מהותי מאותה יצירה ישראלית.
אנו מקווים כי למען הצלחת קידום היצירה הישראלית בחו"ל תסדיר יס במהרה את נושא התגמול הכספי לשחקנים בגין מכירת סדרות בחו"ל".