שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

"ליצור בלי פחד" - אסתי זקהיים, יו"ר הוועד המנהל של שח"ם, מגיבה לראש הממשלה

בזמן המיוחד הזה בין חורבן לשנה החדשה, זמן בו קוראים את שבע הפטרות הנחמה, מביא אותנו היוצרים לשאול האם אנו יוצרים בחופש? האם צריך לבקר את היצירה? האם החופש לפרש עלילה עודנו קיים?

השבוע היינו עדים לקריאתו של ראש ממשלת ישראל להחרים גוף שידור ישראלי בשל מימון יצירה ישראלית שונה ובועטת. שמענו את הקולות על כך שהיוצרים משחירים את דמותה של ישראל.
אמירה זו כשלעצמה, פוגעת עמוקות בדמוקרטיה, בחופש היצירה והחופש ליצור, פוגעת במלאכתם של יוצרים אשר עושים את עבודתם נאמנה ורואים עבודתם שליחות, של החברה ישראלית ושל סיפורה.

חז"ל  אמרו כי "כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ." מסכת אבות (פרק ה' מישנה י"ז), אין פסול במחלוקת והיא ההפך מהשתקה. אנו עדים בשנה האחרונה לנסיון לצנזר את התרבות, לעקור אותה, להשתיק אותה, לחנך אותה.  

דמותה של התרבות הישראלית חשובה לנו, היוצרים, על ריבוי הדעות שבה, מגוון השפות, עושר התרבויות שבה. דווקא עכשיו צריך להראות ולראות בישראל מקור של עושר וברכה ולא מקור לקונפליקט ולהרס עצמי. אסור לנו לפחד מהשונה אלא ליהנות ממנו; רק ככה ננצח. כל יצירה איכותית היא מסר תרבותי, חינוכי וחברתי שמעשיר את פני החברה.

הדרך ליצירת חברה מתוקנת עוברת דרך חינוך ותרבות. השקעה בתרבות היא נכס, לא נטל, חשוב מאין כמותו, שתורם רבות לשגשוג המדינה, ואנחנו  היוצרים, השחקנים מספרים את הסיפור הישראלי, את הספור של העם, של העדות, של החילונים והדתיים, האשכנזים, האתיופים, המזרחיים והערבים. הקונפליקטים, וההצצה לעולמות של השכן שלנו. להיות עם התריסים פתוחים. עם החלונות לרחוב, להקשיב בשפה שלנו, לראות את המשפחה הישראלית.

תרבות משקפת את החברה, אבל חשיבותה נובעת גם מהאופן שבו היינו רוצים לראות את החברה בעתיד. בכוחה של תרבות להציף סוגיות חברתיות, ליצר דיאלוג פתוח, והטמעת ערכים כגון סובלנות, קבלת האחר. אחד היסודות הבסיסים של החברה בישראל, הוא הזכות של כל אדם לחיות ולפעול בהתאם לערכיו, אמונותיו ובהתאם למה שהוא או היא בהוויתם.

בחודש אלול אנו מזמינים את כולם להתבונן מכל מיני זוויות ומכל מיני מנקודות מבט, להכיר את מחלוקת ולקבל אותה. אני קוראת לכן שחקניות ולכם שחקנים יוצרים ויוצרות ליצור בלי פחד, לעודד את השיח ולהסכים להשמיע את הקולות כולם.