שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

ההצגה לא חייבת להימשך: הוכרז סכסוך עבודה בתאטרון הבימה

נכון להיום (יום ה', 21.1.19) מצב הדברים הוא כזה שההסתדרות הודיעה כי תעמיד לרשות "הבימה" הלוואה בסך 2.5 מיליון שקל, לצורך תשלום משכורות לעובדים, כולל השחקנים שאינם מאוגדים בארגון. 

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם: "שח"ם מברך את הההסתדרות על מתן ההלוואה לטובת תשלום כלל משכורות עובדי הבימה התיאטרון הלאומי בכלל ותשלום משכורות השחקנים בפרט", אך מסתייג מהמהלך שכן, "אנו רואים במתן הלוואה זו פלסטר ולא טיפול בבעיה. אין בכך בטוחה כי יהיה כסף בקופת התאטרון לתשלום שכר השחקנים בחודש הבא. 

ולכן אני קורא להנהלת הבימה ולכל מי שידו בדבר לפעול לפתרון המשבר בהקדם ולהכניס את התיאטרון לתוכנית הבראה ולכלול את השחקנים. אחרת לא יהיה מנוס מלהשבית את הבימה. לא ניתן יד לכך שכל מספר שנים אנו מוצאים את עצמנו בסבב של משבר חריף בהבימה. יש מי שצריך לתת את דעתו על כך"

מתוך כך, החליטו שחקני "הבימה" לשתף את הקהל ולבקש את תמיכתם במאבק הצודק, וכך הם הציגו אמש (רביעי) בפני הקהל שהגיע בתום אחת ההצגות: 

"קהל נכבד ויקר. תודה רבה לכם שהייתם איתנו הערב, אנחנו מקווים שנהנתם מההצגה. לצערנו וכפי שאולי שמעתם בתקשורת, תאטרון הבימה האהוב שלנו נמצא בקשיים גדולים. למרות הבטחות חוזרות ונשנות של שרת התרבות מירי רגב ושר האוצר כחלון, לא הועברו להבימה כספי הסיוע שהובטחו לה על ידם שוב ושוב, והחודש לא הועבר על ידי משרד התרבות ומשרד האוצר אף התקציב השוטף המגיע לתאטרון על פי חוק.

בעקבות זאת, אף אחד מהאנשים ששיחקו בפניכם היום על הבמה, ואף לא אחד מהאנשים הנפלאים שעובדים קשה מאחורי הקלעים כדי שהקסם הזה של התאטרון יתרחש מדי ערב, אף אחד מאיתנו לא קיבל החודש את המשכורת שלו. אנחנו מבקשים את תמיכתכם במאבק שלנו, כדי שנוכל להמשיך לעשות את הדבר שאנחנו הכי אוהבים בעולם - לעלות על הבמה כל ערב, להצחיק ולרגש אתכם.

אנחנו מבקשים את הזכות שלנו להתפרנס בכבוד ולהביא משכורת הביתה אל המשפחות שלנו. אנחנו פונים מכאן לשרת התרבות מירי רגב ושר האוצר משה כחלון - עמדו במילתכם, בצעו את התחייבויותיכם, העבירו את תקציב התאטרון באופן מיידי. כדי שההצגה באמת, תוכל להימשך. תודה רבה"

 

 

שחקני הבימה במסר להנהלת התאטרון: "אנחנו לא עובדים בחינם, שלמו לנו משכורת אחרת התאטרון יושבת"


שחקני הבימה באמצעות שח"ם – ארגון השחקנים בישראל הגיש הבוקר הודעה על השבתה. בקשה זו מגיעה בעקבות אי העברת משכורת החודש וחוסר בהירות הקיים לגבי ההמשך, כך שאם לא יקבלו את שכרם תוך 14 יום השחקנים ישביתו את התאטרון. בנוסף שח"ם הגיש כנגד הבימה, המנכ"לית וסמנכ"ל הכספים תביעה כנגד אי העברת דמי חבר ארגוניים. אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם: נפעל בכל אמצעי על מנת להגן על זכויות השחקנים".


לאחר פגישת חירום שנערכה ביום חמישי (14.11) החליטו שחקני התאטרון הלאומי להודיע על השבתה אם לא ישולם להם שכר עבודה. ענייני הסכסוך כפי שנכתב בהודעה: אי תשלום משכורת חודש אוקטובר לשחקנים, עיכובים חוזרים ונשנים בתשלום משכורות בשנת 2019, אי התשלום דמי הבראה ודמי ביגוד לשנים 2018-2019, אי תשלום דמי חבר שנוכו משכר השחקנים לארגון העובדים בסף עשרות אלפי שקלים.
כך שאם תוך 14 ימים (כנדרש בחוק) לזא ישולמו משכורות השחקנים לא יהיה מנוס מפני השבתה כוללת של השחקנים את התאטרון, עד לתשלום השכר!


צעד זה בא בעקבות כך שכ-50 שחקנים חברי שח"ם המאוגדים באמצעות הסכם קיבוצי לא קיבלו משכורת החודש ואילו שחקנים המועסקים במתכונת פרילנס אף יותר מזה. כמו כן התאטרון כבר מזה שנתיים לא משלם לשחקנים דמי הבראה וביגוד המגיעות מתוך ההסכם בין הצדדים וחובותיה לשחקנים נעמדים על כשני מיליון שקלים.


כל זה בא לאחר שיום קודם הגיש שח"ם בקשה דחופה למתו צו עשה, בבית הדין האזורי לעבודה בת"א, כנגד תאטרון הבימה וכנגד נושאי המשרה בתאטרון, מנכ"לית אודליה פרידמן וסמנכ"ל הכספים בני צרפתי, על אי העברת ניכויי דמי חבר ודמי הטיפול לייעדם מועד לדיון בנושא נקבע בתאריך 19.12 בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.


דברים אלו קורים לאחר שהוגשה בחודש ספטמבר בקשה לפירוק הבימה על ידי חברת פאוור דיאלינג ובעבודת זאת מונתה חשבת למלווה שנתבקשה לבדוק את גובה החובות של התאטרון הלאומי.


אורי רשטיק, מכרז פעילות שח"ם – ארגון השחקנים בישראל: "שחקן זה מקצוע! אם שחקני הבימה לא יקבלו שכר על עבודתם הם לא יעלו לשחק והתאטרון יושבת. אנו נוודא ששכר השחקנים שגם ככה נמוך ובחלק מהמקרים נטול זכויות סוציאליות, יועבר במלואו לשחקנים. במקביל נפעל לכך שאף רכיב בשכר השחקנים לא יפגע במסגרת כל תוכנית הבראה שלא תהיה."

 

מתוך כתבה ששודרה במהדורת החדשות של ערוץ 2: 

בהמשך לסכסוך עבודה שהכרזנו, להלן הכתבות שנכתבו במדיה: 

 

"הסכסוך מחריף: בוטלה הצגה של "הבימה""(ישראל היום, 17.11.19)

 https://www.israelhayom.co.il/article/707759

 

"המשבר בתיאטרון הבימה מסלים: כל העובדים הכריזו על סכסוך עבודה" (YNET, 17.11.19)

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5627004,00.html 

 

"שחקני הבימה מאיימים להשבית את התאטרון" (מעריב און ליין, 17.11.19) 

https://m.maariv.co.il/culture/theater-art/Article-729958

 

"בדרך להשבתת הבימה? גם עובדי התיאטרון הכריזו סכסוך עבודה" (אתר וואלה, 17.11.19)

https://e.walla.co.il/item/3324213

 

"תיאטרון האבסורד" (אתר 'דבר', 17.11.19)

https://www.davar1.co.il/200550/

 

"איום שביתה בהבימה - התיאטרון הלאומי הסתיר מסמכים ממשרד האוצר" (אתר דה מרקר, 17.11.19)

https://www.themarker.com/allnews/1.8135724

מתוך כתבה ששודרה בגלי צה"ל ב-17.11.19 (יום א'):

ראיון עם אורי רשטיק ברדיו 103 אף אם בתכנית "איפה הכסף": 

אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם - ארגון השחקנים בישראל, בראיון לתכנית "כאן תרבות", מראיין: גואל פינטו

"מבקשים את זכותנו להתפרנס בכבוד": מחאת עובדי תיאטרון הבימה עולה שלב" https://www.kan.org.il/Item/?itemId=62054