שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

איגודי היוצרים בפנייה לשרת התרבות: הקמת קרן פיצויים לעובדי-ות התעשייה

שח"ם יחד עם איגודי היוצרים הוציאו מכתב לשרת התרבות והספורט חה״כ מירי רגב הדורש הקמת קרן פיצויים לעובדי-ות תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ע״ס 20 מיליון ש״ח.

 

להלן המכתב: 

לכבוד                                                                                                                           

חה״כ מירי רגב
שרת התרבות הספורט

 

הנדון: השלכות מגפת הקורונה על עובדי תעשיית הקולנוע בישראל

 

שלום רב,

 

  1. כידוע לך, בעקבות היערכות החירום והחשש מהתפשטות וירוס הקורונה, ניתנה הוראה של ממשלת ישראל על איסור על התכנסויות של 10 אנשים ויותר וכן סגירת מסגרות החינוך.

 

  1. ידועות לך גם משמעויות הוראות אלה, שהן מרחיקות לכת: הפסקה לאלתר של כל ההפקות המצולמות כעת בתעשיית הקולנוע, דחיית הפקות הנמצאות בשלבי פרה עד להודעה חדשה, פגיעה קשה בסרטים וסדרות חדשים / שעתידים לצאת להפצה בימים אלה ועוד. עשרות אלפי אנשים המתפרנסים מהפקות אלה באופן ישיר ועקיף אינם יודעים מה יעלה בגורל פרנסתם בחודשים הקרובים ובכלל.

 

  1. תעשיית הקולנוע מורכבת משלל מקצועות – יוצרים/ות ועובדים/ות, החל מבמאים/ות, תסריטאים/ות, עוזרי/ות הפקה, עובדי/ות סט, שחקנים/ות, תחקירנים/ות ועורכים/ות. כל אנשי המקצוע והעובדים הללו מועסקים כ"פרילנסרים" על ידי חברות הפקה או בודדים, ולא בתלוש שכר. לפיכך, כל אלה נשארים כרגע ללא תעסוקה מחד וללא יכולת לקבל דמי אבטלה מאידך.

 

  1. אנו, היוצרים/ות והעובדים/ות, כבר נפגעים עמוקות מההנחיות המחמירות ומההשבתה במשק. פגיעה זו הינה מהותית ומתמשכת ויכולה להביא לקריסתה של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל ושל אנשיה. לאור זאת, זוהי משימה וחובה לאומית לדאוג לרווחתם ומצבם הכלכלי של היוצרים/ות, העובדים/ות ואנשי המקצוע בתעשיית הקולנוע.

 

  1. לשם כך, אנו מציעים הקמת "קרן פיצויים" לקולנוע שתעמוד על סך 20 מיליון שקלים, שמטרתם מתן פיצויים ליוצרים/ות ולעובדים/ות בהפקות אשר נעצרו, נדחו, בוטלו ו/או נפגעו, כדי למנוע התרסקות שלהם ושל בני ובנות משפחותיהם. זאת, בדומה לקרן פיצויים לאזור עוטף עזה, דוגמת ״תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), תשע"ט-2019״ שתיקן שר האוצר.

 

  1. יתרת הכספים בקרן זו ישמשו להשקעה ביצירה ישראלית מקורית במסגרת תקציבן של קרנות הקולנוע, על מנת לאפשר את המשך פעילות הענף ופרנסת אלפי אנשי מקצוע.

 

 

 

 

  1. אנו, האיגודים החתומים במכתב זה, רואים עצמנו כשותפים בבניית ״קרן פיצויים״ זו לטובת הצלת יוצרי/ות ועובדי/ות התעשייה. קרן פיצויים זו תהיה בעלת קריטריונים ברורים, ויוצרים/ות ועובדים/וות שנפגעה פרנסתם יוכלו לבקש סיוע כלכלי בכפוף לנוהל מסודר.

פיצוי העובדים/ות, היוצרים/ות ואנשי המקצוע על הפסקת עבודה בתקופת משבר זו, מהווה חלק בלתי נפרד מההשקעה המחויבת בתעשיית הקולנוע. בשעה זאת, אלפי נפשות נותרו ללא יכולת לפרנס את משפחתן. לכן ראוי שהמימון יעבור בהקדם האפשרי, כבר בימים אלה, לאותה קרן.
 

  1. ידוע לכל שאנו נמצאים בעיצומו של משבר עולמי. אנו מבקשים ממך למצוא פתרונות יצירתיים כדי להגן ולהציל את חברי וחברות תעשיית הקולנוע ובני משפחותיהם ולאפשר את המשך קיום הענף.