שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

מענק הסיוע על סך 200 מיליון ש"ח למוסדות התרבות - חשוב מאין כמותו!

שחקנים יקרים,

רבים שואלים אותנו, למה חשובה חבילת 200 מיליון ₪ למוסדות התרבות וביניהם התאטראות?

כל תאטרון הוא מפעל תרבותי, שכמו כל מפעל, יש לו מבנה, עובדים, תפאורה, נותני שירותים ועוד רשימה ארוכה של תחומים בהם הוא עוסק ביום אחד של פעילות.

בשונה מכל מפעל אחר שמרים את ה'שאטלר' ומתחיל לעבוד, כדי להניע מפעל תרבותי יש לבצע חזרות, הכנות ושלל פעילויות שלולא מתן כסף ישיר להתנעה של פעילות זו - לא יוכל מפעל התרבות לחזור לעבוד. בנוסף לכך, גם כאשר יתחיל התאטרון לעבוד, הוא יעבוד בחוסר - כלומר, פחות הכנסות ופחות הצגות למעשה - ללא סיוע כלכלי התאטרון לא יוכל לפתוח את שעריו וכולנו נשאר ללא עבודה. 

מתווה 200 מיליון השקלים למוסדות התרבות, שהוביל שר התרבות הנוכחי, הוא מתווה חשוב מאוד על מנת שעשרות אלפי אנשים המועסקים בתחום, 80% כפי שנקבע, יחזרו למעגל העבודה! התנעה של עולם התרבות יגלגל מיליארדי שקלים במשק הישראלי ויאפשר לעשרות אלפי עובדות ועובדים לצאת ממעגל האבטלה. עצם העובדה שחלק מהשחקנים כבר חזר לחדרי החזרות, הוא בזכות המתווה הזה.

אנו שומעים בימים אלו על קריאה לחלוקה של הכסף בין האומנים ופועלי התרבות במקום למוסדות התרבות – אנו מבקשים מציבור השחקנים לחדול מקריאה זו, אין בה כל הגיון – חלוקה ישירה של הכסף לכל העוסקים במלאכה יביא למענק חד פעמי של כ-1,600 ש"ח לאדם במקום חזרה לעבודה וקבלת משכורת קבועה מידיי חודש.

הדרישה לפיצוי מהמדינה צריכה לבוא מכספי האוצר ולא מהכספים הנדרשים ממוסדות התרבות לצורך הנעתם.

אנו נמשיך לפעול מול כל הגורמים בממשלה והכנסת לפיצוי לעצמאיים – פעימות ככל שיידרש, המשך דמי האבטלה וימי האבטלה ופיצוי המפיקים העצמאים והלא מתוקצבים, על מנת שיוכלו לשוב לעבודה בהקדם ולהעסיק גם הם את עובדיהם כנדרש ממוסדות התרבות.