שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

המאבק הכלכלי: מיצוי הזכויות שווה יותר ממענק או סל מזון

"אנחנו עוזרים לשחקנים ולאמנים למצות את הזכויות שלהם מול הביטוח הלאומי. זה שווה לשחקן הרבה יותר ממענק כספי או סל מזון". אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם, מתוך ראיון לאתר "דבר" אודות ההתמודדות של הארגון עם השלכות משבר הקורונה.

"לאמנים, גם הפרילנסרים, יש דמי אבטלה בזכות צו ביטוח לאומי שהובילו ארגון השחקנים ב-2018. בתחילת המשבר היה המון בלגן סביב המימוש של הצו הזה מול ביטוח לאומי, אבל בחצי השנה הזו עשינו תהליך של מיצוי זכויות כמעט מוחלט של השחקנים והאמנים. היום אנחנו עוזרים לשחקנים ולאמנים למצות את הזכויות שלהם מול הביטוח הלאומי באופן שוטף ויומיומי.
זה שווה הרבה יותר כסף לאמן מאיזה מענק סיוע או סל מזון, זה ממש כסף שהוא דמי אבטלה. ב
תיאטראות הרפרטואריים יש לא מעט אמנים ושחקנים שמועסקים ביחסי עובד-מעביד ומקבלים דמי אבטלה כמו כל עובד שיצא לחל"ת, אבל רוב השחקנים והאמנים לצערי הם עדיין פרילנסרים. באמצע 2019 העברנו תקנה במשרד התרבות, שנותנת תמריץ מאוד רציני לתיאטראות להעסיק אמנים ביחסי עובד מעביד. התקנה הייתה אמורה להיכנס לפועל השנה אבל נדחתה בגלל הקורונה."

מי אשם במצב?
"האשמה הראשונה זו המדינה, שהזניחה את כל העצמאים. האמנים לא מיוחדים במשבר הזה. אבל בהקשר של השחקנים גם מנהלי מוסדות התרבות אשמים. הם העסיקו את השחקנים בצורה פוגענית מלכתחילה. אם אותם אנשים היו מועסקים כמו שצריך על ידי המוסדות האלה, ביחסי עובד מעביד, היו להם היום דמי אבטלה נורמליים. מנהלי מוסדות התרבות והמעסיקים הפרטיים צריכים לתת דין וחשבון. אני במקומם לא הייתי ישן בלילה״.


האמנים יחזרו לרחוב?
״הרבה מהאמנים נמצאים ברחובות בכל מה שקשור למחאות בלפור באופן עצמאי. אני אישית שמח שהאמנים לוקחים חלק במחאות ובהפגנות, משמיעים את קולם ולוקחים חלק בהליך הדמוקרטי״.


לכתבה המלאה מאתר "דבר" לחצו כאן