שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

אושרה הצעת הסדר הנושים של תיאטרון "הבימה"

לאחר התלבטות בין שתי חלופות: אישור הצעת ההסדר או פירוק "הבימה". נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין, הורה לאשר את הסדר הנושים של התיאטרון הלאומי "הבימה". כזכור, ההסדר מעניק לעובדי התיאטרון, ובכללם השחקנים, מעמד של נושים בעלי זכות קדימה.

בפסק הדין ציין השופט כי ההחלטה ניתנת בין השאר על מנת לאפשר את הבראת התיאטרון והמשך פעילותו, לשם שמירה על "הגחלת התרבותית העברית". פירוק התיאטרון ללא הסדר, שיאפשר המשך פעילותו, משמעותו, פגיעה חמורה בהכנסה של מאות עובדים, יוצרים, תסריטאים, שחקנים, מפיקים, במאים, ספקים, נותני שירותים ועוד.

בנוסף פסל על הסף השופט אורנשטיין אפשרות של "הקפאת מצב", שתגרום לדחייה נוספת של חידוש הפעילות, ותפגע בפרנסה של מאות עובדים וספקים, ולצמצום שיעור התמלוגים של בעלי הזכויות בקניין הרוחני.

לסיכום דבריו, השופט כתב כי נתן משקל כבד בשיקוליו גם לטווח הארוך: אם יפורק תיאטרון "הבימה", משמעו תיאטרון אחד פחות להעלאת יצירות, קל וחומר תיאטרון שהוא סמל תרבותי של מדינת ישראל. קיים אינטרס ציבורי מובהק להימנע מפירוקו, על מנת שהוא ימשיך להיות מנושאי הלפיד של התרבות הישראלית.

או כמו שכתב השופט אורנשטיין בסוף פסק הדין: "מסקנתי והכרעתי - זמנה של הבימה לא תם".

"יש לראות ברגע זה כנשף הבראשית של התיאטרון. ניתנת לו בזאת הזדמנות נוספת... ועליו להשכיל ולפעול בכל מאודו להרחיק מעליו את הדיבוק שדבק בו בשנים שחלפו... אולם אל לו לתיאטרון לעמוד לבדו. על הנושים, כולם, להבין את גודל השעה וכובד האחריות, ולסייע בידי 'הבימה' לצלוח במשימה. הצלחתו - הצלחתם. והצלחתם - הצלחת הציבור בישראל...לעת הזו, ההצגה נמשכת".

אנחנו פועלים כעת להסדרת מעמד השחקנים בתיאטרון החדש וכן להשבת כלל הכספים המגיעים לשחקנים.

לעיון בפסק הדין המלא לחצו כאן