שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

היוצרים נגד "הוקעת הפריפריה" בפרסי התיאטרון

יוצרים נגד "הוקעת הפריפריה" בפרסי התיאטרון

 

מתוך "בוגד" של בעז גאון. הציתה את הסערה (צילום: דניאל קמינסקי)

משבר פרסי התיאטרון - הקרע מעמיק: בעקבות הטענות של תיאטראות בפריפריה לאפליה מובנית שלהם מול תיאטרוני המרכז בתחרות האקדמיה של התיאטרון, מצטרפים כעת למאבק גם ארבעת איגודי היוצרים - שח"ם, איגוד במאי התיאטרון, איגוד המחזאים ואיגוד מעצבי הבמה – ואומרים פה אחד: "אם לא יימצא פתרון, נייצר אלטרנטיבה לפרס".

 

במכתב שנשלח היום (ג') למשרדו של מנהל פרס התיאטרון איתמר גורביץ' נכתב: "האקדמיה של פרס התיאטרון נועדה לשרת את כלל היוצרים על הבמות, גם מחוץ לתל אביב. העובדה שחברי האקדמיה מתייחסים ומתעסקים רק בתרבות באזור המרכז, גורמת לתחושה קשה של אטימות והוקעת תיאטראות הפריפריה ומסמלת את ריחוקה וניתוקה של האקדמיה במגדל השן מהתרבות העשירה הנוצרת בפריפריה, המשמשת אוכלוסייה כה רחבה".

 

על המכתב חתומים יו"ר איגוד השחקנים דביר בנדק, יו"ר איגוד במאי התיאטרון סיני פתר, יו"ר איגוד המחזאים שמואל הספרי ויו"ר איגוד מעצבי הבמה, דנה צרפתי. ארבעת נציגי האיגודים דרשו במכתבם לפרסם תקנון שיכיל פרמטרים זהים לכל התיאטראות. "מי שיבחר להיות חבר אקדמיה, יבחר גם לעמוד בתקנון זה", כתבו. "הדבר מחייב גם נכונות להגיע לחללים בהם נוצרות ההצגות בבאר שבע, בירושלים, בחיפה ובעוד אתרים מחוץ לתל אביב. אם המצב לא יתוקן נשקול בעתיד הקרוב את האפשרות לקרוא לחברינו ולתיאטרוני הפריפריה להקים אקדמיה חדשה ושוויונית - כזו המתייחסת לכלל התרבות הנעשית בישראל - תחת כזו הנותנת את המשקל היחידי לתיאטראות הנגישים והקרובים ביותר גיאוגרפית לחבריה".

 

 

 

מכתב האיגודים עורר סערה בהנהלת פרס התיאטרון, ושעות ספורות לאחר מכן נשלחה אליהם תשובה חריפה מצד גורביץ'. "קביעתכם כי חברי האקדמיה מסרבים להגיע לתיאטרוני הפריפריה אינה נכונה בלשון המעטה", כתב גורביץ', והתייחס למכתב שהפיץ בשבוע שעבר המחזאי בעז גאון, יוצר המחזה "הבוגד", שהציג על במת תיאטרון באר שבע ולא הצליח להתברג אל תוך רשימת ההצגות לצפייה של חברי האקדמיה.

 

גאון טען במכתבו כי למרות המאמצים לחשוף את ההצגה בפני 60 חברי האקדמיה, התגובה שהתקבלה היתה שבאר שבע רחוקה מדי והם מעדיפים להמתין למועד בו תגיע ההצגה לתל אביב. "זו חוויה מעליבה", אמר אז גאון, "מעבר לכך, יש כאן בעיה והיא שהצגות שנוצרו לתיאטראות מחוץ לתל אביב, לא מקבלות יחס זהה לאלה שנוצרו במרכז". דבריו של גאון קיבלו תמיכה גם מתגובותיהם של מנהלי תיאטראות מחוץ למרכז, כמו החאן הירושלמי ותיאטרון חיפה.

 

גורביץ' מצידו שולל את דבריו של גאון, ובמכתב לנציגי האיגודים הוא כותב: "אתם מסתמכים על מכתבו

של בעז גאון אשר היה רצוף בשקרים. לו רק קראתם את תגובתו של מנכ"ל תיאטרון באר שבע, היה ברור לכם כי אין במכתבו של גאון להעיד על אי רצונם של חברי האקדמיה להגיע לפריפריה. עם זאת אין להכחיש כי יש אי שוויון בין תיאטרוני הפריפריה לבין תיאטרוני המרכז באשר ליכולת התמרון לצורך צפייה בהצגות. זה לא סוד והעמותה מודעת לכך, כולל מנהלי תיאטרוני הפריפריה, ומדי שנה מתקיים דיון בנושא ונעשים מאמצים לתת עדיפות מתקנת לפריפריה".

 

מכתבו של גורביץ', שמוען במקביל גם למנהלי התיאטראות החברים בארגון פרס התיאטרון, זכה לתגובה צוננת מצידה של מנכ"לית תיאטרון חיפה, שנעמדה לימינם של איגודי היוצרים ותמכה בטענות שהציף גאון. "אינני מבינה את התשובה המתלהמת", כתבה ניצה בן צבי, "המצב הוא אכן כך, ולראייה - הערב, הצגת הדגל של תיאטרון חיפה מוצגת על במת הקאמרי ורוב חברי האקדמיה של התיאטרון העדיפו את המועד בתל אביב. זו נקודת תורפה עבורנו, שלא לדבר על העלויות האסטרונומיות הכרוכות בקיום הצגה מחוץ לאולם הבית וזאת למרות שתיאטרון חיפה משלם על השתתפותו בפרס כמו כולם". בן צבי הוסיפה כי "רוח המכתב של האיגודים חשובה מאוד והגיע הזמן להשקיע מחשבה יסודית ורצינית בנושא, אחרת מעמדו של פרס התיאטרון באמת יישחק".

 

פורסם לראשונה באתר YNET