שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

ח"ם ואיגודי היוצרים לשר כחלון: "עצור את הדהירה הלא מבוקרת, אל תפצה את אורנג' וסלקום"

שר התקשורת, ח"כ משה כחלון

 

הנידון: עצור את הדהירה הלא מבוקרת, אל תפצה את אורנג' וסלקום על חשבון היצירה המקורית והציבור הרחב בישראל

 

א.נ.

לא בלב קל אנחנו כותבים לך. לאורך כל כהונתך שמרת על "דלת פתוחה" ליוצרים והפגנת אוזן קשבת לצורכי היצירה. אבל פגישות נעימות ומילים יפות לחוד ומעשים לחוד. לצערנו העמוק, אנחנו חשים כמי שהולכו על ידך שולל. לחרדתנו, מצב היצירה הישראלית המקורית תחת הנהגתך את שוק התקשורת מידרדר במהירות לנקודת שפל שממנה קשה מאוד יהיה להתרומם.

 

רצף רפורמות בהולות, שחלקן נראות כאילו נבראו אך ורק כדי לפצות ויהי מה את חברות הסלולר הוותיקות ואילו אחרות ניכר בבירור שלא נאפו דיין; ניסיון לקומם בכל מחיר את חוק הרישיונות הכושל; התעלמות מביכה מבעיית ערוץ 10, שאם יתמוטט יגרור אחריו בדרך למטה גורמים רבים נוספים בתעשיית הטלוויזיה – כל אלו ועוד מצטרפים יחד לתמונה עגומה שכל פרט בה נוגס עוד חתיכה מגופה של היצירה המקורית, שגם כך ספגה בשנים האחרונות קיצוצים מכאיבים.

 

נסביר בפירוט במה דברים אמורים:

א.      רפורמת ה-IPTV – משרד התקשורת בהנחייתך מקדם בנחישות את כניסתן של חלק מחברות הסלולר הוותיקות לשוק הטלוויזיה הרב ערוצי, וזאת באמצעות שידורים על גבי האינטרנט. המשרד מקיים הליך הסדרה זריז, שממנו למרבה הפליאה נעלם מרכיב אחד יסודי – קביעת מכסות להשקעה ביצירה מקורית על ידי גופי הטלוויזיה החדשים שיקומו. זאת, בניגוד למקובל בעולם, ותוך התעלמות מקוממת מהפגיעה הכלכלית הקשה שתיגרם לחברות הכבלים והלוויין.

 

כידוע לך היטב, מר כחלון, ההשקעה של הוט ויס ביצירה מקורית נגזרת באופן ישיר מהכנסותיהן. הירידה החדה הצפויה להן בהכנסות כתוצאה מהכנסת גורמים חדשים לשוק מצד אחד ואי ההשקעה של גורמים אלו בהפקות מקור מצד שני, תביא לנפילה קשה מאוד בהיקף ההשקעה של הטלוויזיה הרב ערוצית בתוכניות דרמה ותעודה. אנחנו היוצרים נסבול מכך ראשונים, אבל הפגיעה הקשה באמת תהיה בציבור הצופים.

 

יש לומר בבירור: הדעת לא סובלת שהפיצוי לסלקום ולאורנג' על כניסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר יינתן על חשבון היצירה המקורית והציבור הרחב.

 

ב.      כידוע לכל, רפורמת הרישיונות תקועה זה זמן רב. משרדך מנסה כל העת לגבש תיקונים כאלה ואחרים לחוק, שימריצו את הערוצים המסחריים לעבור בכל זאת לרישיון. אלא שבמקביל אין הוא פועל כלל לתיקון מחויבויות התוכן שנקבעו בחוק הרישיונות, שהיום ברור לכל שהן משקפות ירידה גדולה מאוד בהיקף הדרמה והתעודה שישודרו – הפחתה משמעותית בהרבה מההפחתה שתכננתם בכל מקרה להשית על היצירה המקורית עם המעבר לרישיונות. 

 

ג.       לפני כשנתיים הבטחת לפעול לתיקון החוק או הכללים, כך שתוחמר משמעותית האכיפה כנגד גופי שידור שאינם עומדים במחויבויות התוכן שלהם. ההבטחה, ממש כמו האכיפה, נותרה על הנייר.

 

ד.       אתה מגלה חוסר מעורבות קטלני בפרשת ערוץ 10. אין ספק, על בעלי הערוץ מוטלת אחריות לא קטנה משלך, ועדיין מדינת ישראל לא משופעת בערוצי טלוויזיה ששר התקשורת יכול להתעלם בבוטות מסכנת סגירה שמרחפת על אחד הערוצים המסחריים הבודדים שפועלים בה. לא, לא מדובר ב"חנות פרחים" כהגדרתך המוזרה. מבלי למעט כהוא זה בכבודנו למגזר הפורח, בדרך כלל כשחנות פרחים נסגרת, לא מאבדים מידית את עבודתם מאות אנשים במעגל הישיר ועוד מאות רבות במעגל העקיף – מפיקים, תסריטאים, במאים, עורכים, אנשי צוות וכן בעלי מקצוע נוספים. וזה עוד מבלי לומר מילה על הציבור שיאבד מקור מידע ויצירה. אנחנו לא מאמינים שאינך מכיר ומבין לעומק את הדינאמיקה ההרסנית הזו. השאלה היא מדוע אינך מתרגם בינתיים את הבנה למעשים. 

 

ה.     עיינו לעומק בתזכיר החוק לאיחוד הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. לאחר הקריאה מקנן בנו חשש עמוק שהגוף המאוחד שיפעל כרשות פנים ממשלתית לא יהיה עצמאי באמת, וכנגזר מכך לא ישכיל לעמוד איתן כנגד לחצים לפגוע ביצירה המקורית בפרט ובחופש השידור בכלל.

 

יוצרי הקולנוע והטלוויזיה אינם נגד רפורמות בשוק התקשורת בשום פנים ואופן. אנחנו אזרחים ככל האזרחים האחרים במדינת ישראל, חלקנו הגדול בעלי משפחות. שאיפתך לשבור את "יוקר המחיה התקשורתי" זוכה להוקרתנו. ועם זאת, אל לך לשפוך את התינוק עם המים. כמו שהדברים נראים כרגע, עדיין לא בטוח שאזרחי ישראל יזכו לשלם מעט על טלוויזיה, אבל כבר ברור בוודאות שתוך תקופה קצרה הם יקבלו מעט – מעט תוכן, בלי שום השוואה ליצירה העשירה והמגוונת שהתרגלו לצרוך ב-15 השנה האחרונות במגוון ערוצים. זה לא חייב להיות כך, אפשר גם אחרת!

 

רפורמות חייבות להתבצע בצורה מבוקרת וזהירה. אפשר להכניס שחקנים חדשים לשוק ולהשית עליהם מחויבויות תוכן מידתיות, שיקזזו לפחות במידת מה את הירידה הוודאית בהשקעה של הגופים שפועלים כבר בשוק. אפשר גם לטפל בצורה מושכלת בשאר הבעיות האקוטיות שהועלו מעלה, מהתנעת רפורמת הרישיונות ועד משבר ערוץ 10. אנחנו בעד פלורליזם, בעד הגדלת השוק ובעד הצלחת הגופים המשדרים, חדשים כישנים – הצלחתם הצלחתנו, אבל בשום פנים ואופן אינה יכולה לבוא על חשבוננו. כשר התקשורת נדרש ממך בכל רגע נתון להסתכל על השוק ממבט על ולפעול בצורה מאוזנת לרווחת כל הגורמים הפועלים בו.

 

אנחנו קוראים לך לפעול באופן מידי לתיקון הרפורמות השונות, ככה שבכל אחת מהן יינתן ביטוי הולם ומאוזן ליצירה המקורית. כתמיד תמצא בנו פרטנר מעשי לקידום הטלוויזיה בישראל. איננו רוצים למצוא עצמנו בצד השני של המתרס, נאלצים לצאת למאבק חסר פשרות על מטה לחמנו ועל התרבות הישראלית. איננו רוצים, אבל אם נאלץ לא נהסס.

 

בכבוד רב,

 

דביר בנדק, יו"ר שח"ם, ארגון השחקנים בישראל

גלי רשף, יו"ר אק"ט, איגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה (ע"ר)

אסף אמיר, יו"ר איגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה (ע"ר)

יריב הורביץ, יו"ר איגוד הבמאים (ע"ר)

עמית ליאור , יו"ר איגוד התסריטאים

אורי רוזנווקס , יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים

איציק צחייק, יו"ר איגוד עורכי הקול והתמונה