שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

סיכום ועיקרי דברים פאנל "MAMA על הבמה"

 

סיכום ועיקרי דברים פאנל mama" על הבמה":

מתוך הדילמות והסוגיות הרבות שעלו בדיון על הריון, הורות ומשחק, מסקנתנו היא שהתמונה הינה מורכבת ולא "ורודה" כלל, ודרוש מאבק לא פשוט.

נכון להיום, שחקניות עצמאיות/"פרילנסריות" (בתיאטרון, חב' הפקות וכד'), אינן מוגנות מפני פיטורין או פגיעה בעבודתן בזמן ההיריון והלידה, מכיוון שלא חלים עליהן יחסי עובד-מעביד.

 

מה זה אומר ?

זה אומר, ש"חוק עבודת נשים" אינו תקף לגבייך. שמותר לפטר אותך, להחליף אותך ללא כל הודעה מוקדמת או פיצוי כספי, ואין שום התחייבות להחזיר אותך לעבודה. אדרבא, ברוב התיאטראות, כשתחזרי מחופשת הלידה תאלצי לוותר על 30% מההצגות לטובת המחליפה גם אם תרצי לחזור לפעילות מלאה.

 

מה אנחנו יכולות לעשות בנדון?

לא לוותר! בכוונתנו להיפגש עם הגורמים הבכירים בשח"ם ויחד איתם לפנות לכל גוף רלוונטי על מנת לנסות לשפר את מעמדנו בתעשייה.

להעלות את הסוגיה הזו בפגישות משותפות של שח"ם ולה"ב (לשכת העצמאים בישראל), וכמובן במשא ומתן הכללי בנושא תנאי העסקת שחקנים, שמתנהל בין שח"ם לבין התיאטראות השונים.

 

ובינתיים, עד שנתקן את העולם?

חשוב חשוב חשוב!! כל שחקנית שזכויותיה ופרנסתה נפגעו יכולה וצריכה לפנות לשח"ם על מנת ליידע ולקבל ייעוץ ותמיכה. אל תפחדו ואל תתביישו כי זו הדרך היחידה ליצור שינוי.

 

קבלת מידע אישי בנוגע לזכאות דמי לידה מביטוח לאומי:

מתוך השיחה שהתקיימה עם יועצת המס, ריקי כוכב, עלתה המסקנה שיש הרבה מאוד אי הבנה סביב הנושא הזה. אל תחכו שמישהו יבדוק/יסביר לכן מה מגיע לכן וכמה, תבדקו! עם מי? עם רו"ח שאתן סומכות עליו וניתן ואף מומלץ לפנות לריקי כוכב באופן אישי (שיחות אישיות עם ריקי כוכב יתקיימו בחינם במשרדי שח"ם ב- 3/01/13).

 

 הנה כמה עובדות חשובות רק כדי לסבר את האוזן:

 

  • לא שילמת- לא קיבלת! אם אינך משלמת חודש בחודשו לביטוח לאומי, את לא מבוטחת, ולכן לא זכאית. במידה ויש לך מקור הכנסה ממנו מופרש לך ביטוח לאומי, עלייך לוודא שזה אכן מדווח ומופיע במחשבי הביטוח הלאומי, ולברר מה הזכאות שלך.
  • סכום המינימום של דמי לידה עבור אישה עצמאית מבוטחת (משלמת ביטוח לאומי 195 ש"ח בחודש) הוא 2000 שקל בחודש.
  • שיטת החישוב של דמי הלידה לעצמאית שונה מזו של השכירה ולכן אל תסתמכו על חברות ובדקו את העניין, מומלץ לפני ההיריון או ממש בתחילתו.
  • במידה וצמצמת את היקף עבודתך בעקבות ההיריון והכנסתך ירדה, יש מה לעשות! (או לפחות לנסות): ניתן לבקש מהרופא שלך אישור על "שמירת היריון" כיוון שעבודתך כרוכה במאמצים פיזיים ולהגיש תביעה לביטוח לאומי עבור הזמן שאינך עובדת. בנוסף, ניתן לפנות בבקשה לביטוח לאומי לא לחשב את ממוצע ההכנסות שלך ע"פ שלושת החודשים האחרונים שלפני הלידה, אלא ע"פ החודשים שקדמו להם.

 

יוזמה ליצירת מפגש בנושא חזרה ל "משחק" ושילוב בין הורות למקצוע:

לצד העניינים הבירוקראטיים, הפיננסיים והמשפטיים, צפו גם דילמות אישיות רגשיות וחוויות לא פשוטות שעוברות על שחקניות ויוצרות שהן גם אמהות. אני מאמינה שפורום בו אפשר לשתף, לחלוק ולהפרות אחת את השנייה ברעיונות ופתרונות עשוי להוות קרש תמיכה ואולי גם קפיצה...

לשם כך אני פונה אליכן ומזמינה אתכן לשלוח לי תכנים בנושא, רעיונות לסדנאות, המלצות על שחקניות שיכולות ורוצות לתרום מזמנן ומהניסיון שלהן, ואנשי מקצוע שאתן חושבות שמפגש

 

איתם יכול להיות מעניין ומועיל.

המייל שלי: [email protected]

גניה סנופ