שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

ת שח"ם מאבק שחקני הדיבוב יצא לדרך: "מבקשים להציל את המקצוע"

בעקבות שחיקה מתמדת בשכרם, התכנסו ביום שישי האחרון בתל אביב כ-70 שחקני הדיבוב, מרביתם מהבולטים והוותיקים בתעשייה. הכינוס יצא לפועל בעקבות יוזמת חברי הוועד הנבחר, המונה שבעה שחקני דיבוב: אורנה כץ, יובל סגל, אוהד שחר, גיא רושיניאק, גדי לוי, הדר שחף – מעיין וצביקה פורמן.

 

שחקני הדיבוב בחרו להתאגד תחת ארגון השחקנים בישראל – שח"ם, אשר יוביל עבורם את המאבק. מדובר בפעם הראשונה שבו רובם המוחלט של העוסקים במקצוע הדיבוב החליט להתאגד באופן מסודר ומאוחד תחת הרצון לשפר ולהיטיב את תנאיהם הקשים.

 

אחת לכמה שנים נרשמת ירידה בשכר המשולם לשחקני הדיבוב. "ב-10 השנים האחרונות המחירים אשר משולמים לנו ירדו ברמה של 40%-50%. זהו מצב בלתי אפשרי, אשר גורם לאיכות של החומרים המופקים להמשיך ולרדת. אנו רוצים להעניק לצופינו פלט איכותי וטוב", אומרים היום חברי הוועד אוהד שחר ויובל סגל.

 

בכנס שנערך השתתפו מדבבים בעלי ניסיון של 35 שנה בתחום, לצד הצעירים שהחלו רק עכשיו את צעדיהם הראשונים במקצוע. "הנושא נוגע לכל שחקני הדיבוב בארץ ואנו מעוניינים שההתייחסות לעניין תהיה רצינית ומקצועית, דווקא אלה העובדים בתוכן חינוכי, מוסרי וערכי סובל מאי צדק וניצול" ציין צביקה פורמן.

 

שח"ם ושחקני הדיבוב יפנו לאולפני השידור במטרה לשתף עמם פעולה במאבק. "אנו מתכוונים להתחיל מהלך שישפר את תנאי העבודה בתחום. אנחנו מודעים למצב הקיים שבו גם האולפנים נלחמים על חייהם, התחרות גוברת וגופים רבים עוסקים בתחום. לצערנו, נוצר מצב שרק מי שמוריד את המחיר למינימום הוא זה שמקבל את העבודה. אנו מקווים ורוצים שהאולפנים ילכו איתנו יד ביד בעניין הזה", הסביר אוהד שחר והוסיף: "בחרנו בשח"ם שיוביל את המהלך ואנחנו סומכים על הארגון, כיוון שיש לו כבר הצלחות מוכחות בתחומי הקולנוע והטלוויזיה".

 

במהלך הכנס הסביר מנכ״ל שח״ם, שחר בוצר, על החשיבות שבהצטרפות לארגון שח"ם אשר יוביל וינהיג את התהליך: ״אנו יוצאים יחד למהלך שיוביל לשינוי דרסטי של המציאות בתחום הדיבוב. שחקני הדיבוב סבלו בשנים האחרונות מירידה בשכרם בהיקפים בלתי נתפסים של עשרות אחוזים ואנו בשח״ם מתכוונים לתקן את העוול. התחום גדל בשנים האחרונות, מספר ערוצי הילדים והסרטים רק עולה והגיע הזמן שהמקצוע הזה יקבל את הכבוד המגיע לו. בימים הקרובים נתאם מפגשים עם הגופים המשדרים לצורך עיגון זכויות המדבבים בהסכמי שח״ם״.

 

לסיכום ציינו בוועד שחקני הדיבוב כי "זהו מאבק מוצדק והכרחי. כבר שנים שאנחנו שומעים שהמצב קשה אבל הסטטוס קוו הזה של 'מצב קשה' לא יכול להתקיים יותר. אנחנו, שמחזיקים שעות שידור רבות כל כך בטלוויזיה הישראלית, נותנים את קולותינו וכישורנו המגיע לכל בית בישראל, אנחנו בסך הכל רוצים להתפרנס בכבוד".