שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

סקר שערך ארגון שח"ם: 63% מהשחקנים הצעירים לא מצליחים להתפרנס מעבודה במקצוע

לקראת "אירוע חשיפה" – פרויקט הדגל של ארגון שח"ם, שייערך השנה בפעם העשירית ברציפות ב-26.7.13 בתיאטרון "צוותא", ערכנו בשח"ם סקר בקרב 265 שחקנים חברי הארגון. בסקר נבדקו תשובותיהם של 142 נשים ו- 119 גברים, בני 29 בממוצע. 93% מהם הינם בוגרי בתי ספר למשחק. 44% מהשחקנים סיימו את לימודיהם בבית הספר למשחק ב- 5 השנים האחרונות. 26% מהשחקנים מעידים כי פעילותם העיקרית הינה בתחום התיאטרון.      

 

29% מהשחקנים הצעירים העידו שבכדי להשלים את הכנסתם כי הם נאלצים לעבוד בעבודה נוספת, בתחומים דוגמת מלצרות, מכירת בגדים, מזכירות, הוראה ושמרטפות. 28% מהנשאלים משלימים הכנסה מעבודות בתעשיית המשחק, אך לא במקצועם כשחקנים.

 

בעוד שרק 37% מהשחקנים ממלאי השאלון סבורים כי ניתן להתפרנס אך ורק מעבודה בתחום המשחק, 54% מגדירים את מצבם הכלכלי ככזה המאפשר לשרוד, ולא יותר. הנתון משתקף בגובה השכר, כאשר 59% מהנשאלים ציינו כי הם מרוויחים מתחת לממוצע והרבה מתחת לממוצע (מתחת ל-7,000 ₪ בחודש). 23% העידו כי הם משתכרים ברמה ממוצעת (7,000-10,000 ש"ח בחודש), ואילו 18% ציינו כי הם משתכרים מעל הממוצע (מעל 10,000 ₪ בחודש).

 

בעקבות הקושי הרב להשתלב בתעשיית המשחק בארץ- הן על הבמה והן על המסך, הקים לפני 10 שנים שח"ם - ארגון השחקנים בישראל, את פרויקט "חשיפה", אשר מעניק הזדמנות ל- 30 שחקנים לחשוף את כישרונם באמצעות הצגת קטעים אומנותיים בני 4 דקות, בפני אנשי המקצוע המובילים מתחומי המסך והבמה, (מפיקי ובימאי קולנוע וטלוויזיה, מנהלי תיאטראות, מחזאים, בימאים, תסריטאים, סוכנים, מלהקות ועוד), אשר עשויים ללהק ולשבץ אותם בפעילות אומנותית מקצועית.

 

49% מהשחקנים ממלאי הסקר ציינו כי הם הגישו בעבר מועמדות להשתתפות ב"חשיפה",  46% מהשחקנים העידו כי השתתפו בעבר בפרויקטים של שח"ם (דוגמת חשיפה, תרבות לפריפריה, אודישנים בתיאטראות, סדנאות כתיבה ומשחק ועוד). 23% מתוכם ציינו כי בעיניהם הפעילויות מסייעות לפיתוח קריירת משחק משגשגת.

בשבועות האחרונים התקיימו כיתות אומן בהנחייתם של הבמאים: ניר ברגמן, אלון נוימן ונועם שמואל. מתוך מאות השחקנים שהגישו מועמדות לפרויקט, נבחרו על ידי הבמאים 30 הבולטים ביותר שיציגו 15 דיאלוגים באירוע  היוקרתי "חשיפה", שאותו מנחה השנה השחקנית יעל שרוני.

 

שחר בוצר, מרכז פעילות שח"ם: "הסקר מוכיח כי יותר מכל מקצוע אחר, מקצוע השחקן מאופיין במיעוט הזדמנויות. מצב זה מונע משחקנים ושחקניות מוכשרים את ההזדמנות לעבוד ולהוכיח את יכולתם וכישוריהם. בדיוק בשל כך אנו בשח״ם מפעילים מערך של סדנאות, אודישנים ואירועים שנועדו לאפשר את ההזדמנות השווה לכל שחקן לצוף ברמתו- אנו גאים במיוחד בפרויקט חשיפה שסוגר השנה עשור מוצלח".