שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

הישג לשח"ם במאבק לשיפור תנאי העסקת שחקנים בפסטיבל עכו

 

בעקבות המאבק שניהלנו מול עיריית עכו לשיפור תנאי העסקת שחקנים חברי שח"ם בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר, שכלל, בין היתר, הפגנה סוערת במסיבת העיתונאים שהתקיימה לכבוד הפסטיבל השנה, שעוררה הד תקשורתי נרחב, והפעלת לחץ ממוקד על עיריית עכו, נותני החסות המסחריים של הפסטיבל, וחברי כנסת ושרי ממשלה, ומתוך הבנת הנסיבות והתחשבות בהנהלת פסטיבל עכו ויוצריו,  אנו שמחים לבשר לכם כי בתום פגישה שנערכה ביום 11.08.13 בין נציגי שח"ם לבין נציגי עיריית עכו הגענו לסיכום היסטורי עם נציגי עיריית עכו, המשפר באפן ניכר את תנאי העסקת שחקנים חברי שח"ם בפסטיבל, כדלקמן:

 

  1. החל מהפסטיבל הקרוב של שנת 2013, ישופרו תנאי העסקת השחקנים בפסטיבל בתחומים רבים, בהם נתקלו השחקנים בבעיות בשנה הקודמת, בין היתר:

 

נסיעות למתחם הלנה - סוכם כי מערך ההסעות למתחם הלינה יתוגבר כך שלכל השחקנים וצוות ההצגה תהיה את האפשרות  להגיע למתחם הלינה באפן שוטף באמצעות מערך ההסעות.

חדר מנוחה  -  סוכם כי יוקצה לשחקנים חדר מנוחה במתחם הפסטיבל.

ארוחות  -  מיקום חדר האוכל יוחזר למתחם הפסטיבל כפי שהיה בשנים הקודמות.

כניסה להצגות - סוכם כי יינתנו תגים מיוחדים לשחקנים לצורך כניסה להצגות הפסטיבל שיתנו קדימות בכניסה להצגות.

  1. לראשונה, מאז הקמתו של הפסטיבל, החל משנת 2014, תחייב הנהלת הפסטיבל את מפיקי הצגות התחרות בחוזה שייחתם מולם לשלם לשחקנים חברי שח"ם שכר מינימאלי לתקופת החזרות ולכל הצגה בה ייטלו חלק בתקופת הפסטיבל, כמפורט להלן:

 

בגין תקופת חזרות של חודשיים – 2,000 ₪.

 

בגין כל הצגה – 350 ₪.

 

המשמעות הינה שכל שחקן חבר שח"ם שישתתף בפסטיבל ישתכר בסכום של כ-6,200 ₪ לכל הפחות במהלך הפסטיבל (שכר חזרות + שכר הצגות). מדובר בהישג משמעותי ביותר.

 

סכומים אלו יהיו צמודים לתוספות שכר במשק. כמו כן, סוכם כי תקציבי ההצגות הניתנים למפיקים על ידי הפסטיבל יגדלו.

 

יודגש, כי חובת תשלום תעריפי המינימום הינה רק לשחקנים החברים בשח"ם. שחקן אשר איננו חבר בשח"ם לא יזכה לתעריפי המינימום הנ"ל.

  

 

אנחנו סבורים כאמור כי המדובר בהישג יוצא דופן שישנה מן היסוד את תנאי העסקת השחקנים בפסטיבל עכו, ואשר יאפשר להם לקבל תמורה הוגנת עבור עבודתם בפסטיבל. אנו מקווים ופועלים כי סיכום זה יהווה אבן דרך לקראת הסכמים דומים עם כל פסטיבלי התרבות בארץ המעסיקים שחקנים חברי שח"ם, ואשר יקבע את התפיסה לפיה על שחקנים לקבל שכר הוגן עבור עבודתם תמיד וללא יוצא מן הכלל, תפיסה אותה שח"ם פועל להשריש מיום היווסדו.

 

לסיכום, נציין ונדגיש כי הישג זה לא היה קורה ללא התגייסות שחקנים רבים למאבק החשוב הזה, לרבות שחקנים עסוקים וותיקים, שתרמו את שמם ונוכחותם החשובה, ואשר הוכיחו כי באמצעות סולידריות ועמידה משותפת יחד על זכויות השחקנים ניתן להגיע להישגים חשובים. בנוסף, נבקש להודות לצוות המו"מ וביניהם מרכז פעילות העמותה שחר בוצר, עו"ד אדם כהן שטורם, וחברי הוועד המנהל נדב בושם ואורי יניב, על המו"מ הענייני והמהיר.

 

ההישג החשוב של ארגון שח"ם לווה בסיקור תקשורתי נרחב.

לקריאת הכתבה בוואלה

לקריאת הכתבה בynet

לקריאת הכתבה בהארץ

לקריאת הכתבה בישראל היום