שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

שדולת התרבות הושקה בכנסת

מעל 200 אמנים, מפיקים, מוסיקאים, בימאים, מנהלי תיאטראות ומוזיאונים ושחקני קולנוע ותיאטרון הגיעו ב-10.12 לכנסת, לכנס הבכורה של שדולת התרבות בכנסת ה-19. השדולה הוקמה במטרה להעלות את הבעיות והאתגרים הקיימים בתחום התרבות ולבחון דרכים לקידום מדיניות ושינויי חקיקה נדרשים בתחום בשיתוף היוצרים, משרד התרבות, השלטון המקומי וגורמי המקצוע והניהול.

 

תוצרי הכנס יהיו בסיס לפעולה בכל תקופתה של הכנסת הנוכחית, במטרה לשנות את מצבה של התרבות בישראל – כולל חקיקת חוק תרבות שיסדיר את מעמדה של התרבות ואת סדרי העדיפויות התקציביים ביחס אליה. דיוני השדולה נחלקו לשלושה חדרי דיון שנושאיהם תקציב התרבות וחלוקתו, זכויות העוסקים באמנות ונושאי מנהל התרבות והפריפריה. בשדולה השתתפו שרת התרבות והספורט - ח"כ לימור לבנת, שר הרווחה - ח"כ מאיר כהן וחברי הכנסת מכל סיעות הבית ביניהם יפעת קריב, נחמן שי, עומר בר לב, רינה פרנקל, שמעון אוחיון, דב חנין.

 

שחקנים חברי שח"ם בחרו להשפיע ולהצטרף לכנס ולקחת חלק בדיונים השונים. יו"ר הארגון אוהד קנולר פתח את הדיון בחדר שעסק בתקציב התרבות, מנכ"ל שח"ם שחר בוצר פתח את הדיון בחדר שעסק בזכויות העוסקים באמנות והשחקנית חברת שח"ם נועה קנולר לקחה חלק פעיל בחדר שעסק בנושאי מינהל תרבות בפריפריה. שחקנים נוספים שהגיעו לכנס: חברי הוועד המנהל גיא לואל, זהר שטראוס, רז ליסיצקי וערן איווניר, והשחקנים יפתח קליין, נטלי עטיה, שרון אלכסנדר, משה פרסטר, אבי גרייניק, שמעון מימרן ועוד.

 

בחדר שעסק במינהל תרבות לפריפריה הועלו הנושאים הבאים: תעדוף ליישובי הפריפריה תוך דגש על החברה הערבית, עידוד הקמת חממות תרבותיות במדינה דוגמת התיאטרון בדימונה, קידום תרבות בפריפריה ופעילות מול ראשי רשויות שלא מקדמים תרבות. כמו כן, עלה בדיון שעל משרד התרבות להכין תכנית אב כתנאי לתמיכה ברשויות המקומיות – עובד במשרה מלאה שירכז אצלו את כלל נושאי התרבות ברשות המקומית.

 

רכז פעילות שח"ם שחר בוצר פתח את הדיון אודות זכויות העוסקים באמנות. בעניין זכויות העבודה של האמנים ציין כי יש לקבוע תעריף מינימום לעבודה. אופן העבודה במקצוע אינו קבוע ואינו מאפשר משכורת יציבה. ישנה בעייתיות עם הזכויות הסוציאליות שלהם זוכים האמנים, ויש קושי רב בחיסכון לכספי הפנסיה. יש לפעול לשינוי היחס של רשויות המס והביטוח הלאומי כלפי האמנים. 

נושא אחר שהעלה שחר בוצר הינו תופעת העבודה בחינם של שחקנים אשר לוקחים חלק בפרויקטים שנתמכים על ידי המדינה (דוגמת פסטיבלי תיאטרון) – על הגופים התומכים להתנות את תמיכתם במתן שכר הולם לאמנים.

 

יו"ר שח"ם אוהד קנולר שלקח חלק בדיון אודות מצב התרבות אמר כי "תחום התרבות בישראל מרוכז רק בת"א, מקום שבו יוקר המחייה גם עולה. המשכורות לא עולות. יוקר המחייה של השחקן הממוצע עולה וקשה לו להמשיך להתקיים. שחקנים רבים שעוזבים את שח"ם עושים זאת מפני שהם נאלצים לעזוב לחו"ל. אנחנו רגילים לחכות לקיצוץ בתקציב ורק אז יוצאים וקוראים שלא יקצצו. זו התחלה יפה ואנחנו צריכים להקדים תרופה למכה ולפעול להגדלת תקציב התרבות ל-1%. יש הרבה דברים שאפשר לעשות. אנשים שעוסקים היום באמנות עושים זאת מתוך תחביב ולא כפרנסה העיקרית".

 

השחקן גיא לואל, חבר הוועד המנהל של שח"ם הוסיף כי "שינוי תפיסה זה הדיון. בואו ננצל את המומנטום שהעם רוצה תרבות ויוצא לכיכר בגלל אריק איינשטיין וספי ריבלין. זה הזמן לעשות קמפיין כדי להכריח אתכם מקבלי ההחלטות להציל את התרבות".

 

שרת התרבות, לימור לבנת, אמרה בסיכום הדיונים כי "בסה"כ תקציב התרבות לשנת 2013 יעמוד על 708 מיליון ש"ח, אבל הוא עדיין נמוך ומביך וצריך לעשות כל מה שאפשר בכדי להגדילו", השרה לבנת סיכמה בדבריה, כי היא סבורה, שיש לחוקק חוק תרבות, המעגן חקיקה תקציבית. הדבר הכרחי וכך ניתן יהיה לאפשר לגופי ומוסדות התרבות והיוצרים לפעול ללא קושי ולא רק לשרוד.