שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

הישג גדול - הצעת חוק "הגבלת אשראי ספקים" אושרה

ועדת השרים לחקיקה אישרה את תמיכת הממשלה בהצעת חוק פרטית לחיסול תופעת מוסר התשלומים הלקוי של מוסדות המדינה הממשלתיים והתלויים בתקציביה.

 

על פי ההצעה, יחוייבו מוסדות המדינה לשלם לספקי מוצרים ולנותני שירותים את מלוא תמורתם תוך 30 יום מהגשת החשבונית לאחר קבלת המוצר או סיום העבודה. זאת במקום הנוהג הקיים לדחות את התשלומים לפחות ב-60 יום כשבפועל הם נפרעים כעבור 90 יום ואף יותר.

 

מגיש הצעת החוק הוא ח"כ רוברט אילטוב (ליכוד-ביתנו), יו"ר הוועדה לעסקים קטנים ובינוניים שליד ועדת הכספים. יוזמתו נתמכת בידי לשכת העצמאים והעסקים (לה"ב) בראשות הח"כ לשעבר רו"ח אהוד רצאבי.

 

החוק אם יתקבל יחול על משרדי הממשלה, החברות הממשלתיות, הרשויות המקומיות, המועצות הדתיות, האוניברסיטאות, קופות החולים ויתר המוסדות הציבוריים הקיימים על פי חוק בתמיכת תקציב המדינה.

 

אילטוב מדגיש כי "עיכוב התשלומים של מוסדות הממשלה והציבור מוליד שרשרת של עיכובי תשלומים ליצרנים ומשווקים ולהלנות שכר. העלויות הנוספות על הריביות ושל יתר התעלולים החשבונאיים והפיננסים מצד החייבים מתגלגלים בסופו של דבר גם על הצרכן והעובד ופוגעות בצמיחה וביציבות המשק. אין שום הצדקה שספק השירותים יספוג את עלויות האשראי היקר מהתשלום המאוחר כשהעבודה או המוצר ניתנו מראש".

 

לדבריו, שירותים חיצוניים יכולים להתחשב בגורמים פרטיים שנקלעו למצוקה ולדחות את מועדי התשלום, אך לא בממשלה שפועלת על פי תקציב מובטח וחייבת להוות דוגמא אישית, בעמידתה בתנאים הכלכליים כמו שהיא מצפה מאזרחיה לעמוד בהם.

 

הצעת החוק שתעלה בתמיכת הממשלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת לקראת סוף השבוע, תזכה לאישור ולקידום מהיר כשמובטח לה מראש הרוב הקואליציוני. ח"כ אילטוב יבקש להעביר אותה לטיפול ועדת הכספים שוועדת המשנה בראשותו לעסקים קטנים ובינוניים מסונפת אליה.

 

 

נשיא להב, רו"ח אהוד רצאבי: "לאחר מאבק ממושך, זה תחילתו של צדק היסטורי. החלטת השרים לאישור החוק הינה צעד ראשון להוכחת מחויבות מוסרית של הממשלה למען עצמאים ובעלי עסקים קטנים".

 

הדרך להחלת החוק עוד ארוכה אך אנו בהחלט כבר צעד קדימה בדרך הנכונה. תודה לכם על ההיענות הרבה- התמיכה והשיתופים בתמיכת החוק!

 

* מתוך כתבתו של צבי לביא שפורסמה ב- ynet, 15.12.13 להמשך קריאת הכתבה לחץ/י כאן