שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

כדי לשמר את השפה – חייבים להשקיע בתרבות

ביום שלישי 24.12.13 התקיים בכנסת כנס חגיגי להשקת השדולה לקידום השפה העברית שמקים בימים אלו ח"כ שמעון אוחיון (הליכוד ביתנו). בשדולה חברים גם חברי הכנסת עמרם מצנע (יו"ר ועדת החינוך והתרבות), מאיר שטרית, מרב מיכאלי, רות קלדרון, נחמן שי, דוד רותם, איתן כבל ויולי אדלשטיין (יו"ר הכנסת).

בכינוס שנערך בחדר ועדת החינוך והתרבות בכנסת לקחו חלק בכירים מעולם התקשורת, האקדמיה, התרבות שעוסקים בשימור השפה העברית. בין המשתתפים היו פרופ' בן אשר נשיא האקדמיה ללשון עברית, הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו, אנשי התקשורת דן כנר, דליה מזור ומולי שפירא, האמנית והיוצרת הוותיקה נעמי פולני, וכן נציגי ארגון שח"ם: מרכז פעילות העמותה שחר בוצר, הדוברת לי זינגר וחברי הוועד המנהל ערן איווניר וחלי גולדנברג.

במהלך הדיון השתתף השחקן ערן איווניר והביע את עמדת ארגון שח"ם בנושא שימור השפה העברית. "אנו שמחים על הקמת השדולה ומודים לכם על ההזמנה, אבל אל לנו להסתפק בדברי ברכה, כי אז לא עשינו כלום", אמר איווניר והוסיף: " אם רוצים לשמר את השפה העברית חייבים להשקיע בתרבות, חייבים לפקח על הטלוויזיה, תרבות היא הכלי המרכזי לשימור השפה".

בהמשך דבריו הציע ערן איווניר צעדים אופרטיביים שצריך לקדם בהתאם לעמדת ארגון שח"ם:

  1. להכריח את רשות השידור להשקיע את כספי הציבור בהפקות מקור בעברית.
  2. להגביר את מחויבות הערוצים המסחריים להפקות מקור בעברית ולא כפי שמתקיים היום: 5 ימי ריאליטי מתוך 7 ימי שידור.
  3. להגדיל את תקציב התרבות מ-0.18% מתקציב המדינה ל-1% מתקציב המדינה, כמקובל בכל המדינות המתקדמות ובאלו שאינן דוברות אנגלית משקיעים עוד יותר.

ללא הצעדים הללו, גורל השפה העברית יהיה מר.