שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

מחלקת קשרי ממשל: מקדמים יצירה ישראלית בכנסת

 

נציגי ארגון שח"ם וביניהם חבר הוועד המנהל אורי יניב, מרכז פעילות העמותה שחר בוצר ומרכזת קשרי הממשל לי זינגר, השתתפו בשני דיונים חשובים שהתקיימו ב3.2.14 בוועדת הכלכלה בכנסת.

הדיון הראשון עסק באיחוד הרגולציה בשוק השידורים. לפי ההצעה, יבוצע איחוד ביו הרשות השנייה - המפקחת על הערוצים המסחריים והרדיו האזורי - לבין מועצת הכבלים והלוויין, המפקחת על חברות הכבלים והלוויין והערוצים הייעודיים (בהם ערוץ המוסיקה, הערוץ ברוסית ובערבית).

כבר בתחילת הדיון הבהיר שר התקשורת, גלעד ארדן, כי ההצעה הנוכחית מגיעה באיחור רב ואינה מביאה בחשבון שינויים עתידיים בשוק התקשורת - בעיקר כניסה של ספקי טלוויזיה רב ערוצית על גבי האינטרנט. "אנחנו מבינים שהאינטרנט ישנה את חיינו והגידול בקצב העברת הנתונים באינטרנט יאיץ את מהירות הגלישה ויאפשר להכניס עוד שחקנים לתחרות בטלוויזיה הרב ערוצית", אמר ארדן. "בעקבות כך יעלו שאלות חדשות בתחום האסדרה".

ההצעה הנוכחית תאפשר למזג את הרשות השנייה ומועצת הכבלים לרשות חדשה לפיקוח על השידורים. בדיון בוועדה נמתחה ביקורת על כך שהגוף החדש יפעל תחת משרד התקשורת, בשל החשש ממעורבות פוליטית. "בשום מקום במערב לא קיים גוף מפוקח שנמצא תחת משרד ממשלתי", אמרה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. "ארגון הרגולטורים האירופי סרב לקבל את ישראל לשורותיו כי אין כאן רשות עצמאית".

מטרת הצעת החוק היא בין השאר לחסוך את העלויות של הפעלת שני גופי רגולציה. כיום תקציב הרשות השנייה הוא כ-38 מיליון שקל בשנה (לא כולל הפעלת מערך השידורים) ותקציב מועצת הכבלים הוא 4.4 מיליון שקל.

המפיקים חוששים: עסקת אנדמול ברשת תפגע ביצירה הישראלית

הדיון השני עסק בחשש שהעלו נציגי איגוד המפיקים כי אנדמול אשר רכשה 33% מזכיינית ערוץ 2 רשת, תנצל לרעה את כוחה בתחום השידורים ותפגע במפיקים המקומיים. ההסדרה של התחום אמורה להיות בידי הרשות השנייה, אך כפי שאירע במקרים רבים בעבר - חברי הכנסת מבקשים ליצור פיקוח צמוד על התנהלות הרגולטור.

כיום מחוייב כל זכיין בתחום השידורים להעביר 65% מהפקותיו לידי מפיקים חיצוניים מקומיים. החקיקה נעשתה כדי לאפשר חופש יצירה בישראל, אלא שהמפיקים טוענים כי בפועל גופי השידור מעורבים בהפקות החיצוניות, ואף נוטלים מידי המפיקים את זכויות המסחור של אותן הפקות - למשל במכירה לחו"ל או דרך שידור ב-vod או באינטרנט. עם זאת, במקרים רבים נותרים בידי המפיקים 20% בלבד מהזכויות, והם נהנים מהרווחים רק לאחר כיסוי ההוצאות ועמלות שונות.

כעת טוענים המפיקים כי עסקת אנדמול תגרום להחרמת המצב ולנגיסה בזכויותיהם. "אנחנו מברכים על עצם הרכישה, אם זה מוסיף משאבים ויסייע לחברה. הנושא בדיון כאן הוא לשמר את היצירה המקומית הישראלית, הטובה והנכונה, כפי שחייב לפי החוק הקיים", אמרה בדיון ח"כ גילה גמליאל, שיזמה את הדיון יחד עם ח"כ מיכל רוזין.

נציגת איגוד המפיקים, עו"ד נוגה רובינשטיין טענה כי בפועל בישראל אין הפקה עצמאית אמיתית. "אנדמול הבינה כי כדי להיות מפיק אתה חייב להיות בעל זיכיון, והרכישה שמה זרקור על הבעיה", אמרה. "החוק מחייב ש-65% מההפקות יהיו עצמאיות, כדי להביא מגוון של קולות וצבעים. הכוונה לא היתה שבעל הזיכיון יעשה את הפקותיו בעצמו. המציאות בעת האחרונה שונה לחלוטין, חלה בעשור האחרון הידרדרות דרמטית. למפיקים עצמאיים אין יכולת להתקשר עם הזכיינים אלא אם כן ההפקה תימכר על ידי בעל הזיכיון לחו"ל או ל-vod. יש הסכמים רבים שבהם בעלי הזיכיון כופים על המפיקים להשתמש בטאלנטים מסוימים. אנחנו מבקשים את קיום הוראות החוק לפני שהמסמר האחרון ננעץ".

המידע מבוסס על כתבה שפורסמה באתר דה מרקר