שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

מאבק התרבות: להגדיל את התקציב ל-1% מתקציב המדינה

 

בסוף שנת 2014 יסתיים תוקפו של ההסכם שנחתם עם משרד האוצר ומשרד התרבות. על כן, בימים אלו נערכים עשרות ארגוני תרבות מרכזיים בישראל לפעול יחד להגדלת התקציב לשיעור של 1% מתקציב המדינה.

 

בכינוס חירום שהתקיים היום בתיאטרון "הבימה" נכחו ראשי פורום מוסדות התרבות בישראל (מנהלי מוסדות תיאטרון, מחול, מוסיקה, מוזיאונים ועוד), אמ"י (איגוד אמני ישראל), שח"ם (ארגון השחקנים בישראל), בת"י (איגוד במאי התיאטרון), איגוד המפיקים, אקט (ארגון עובדי הקולנוע והטלוויזיה), איגוד התסריטאים, איגוד המעצבים, אגודת המוסיקאים, איגוד המוסיקאים העצמאיים, אגודת המשוררים, אגודת הסופרים, איגוד היוצרים העצמאיים ואיגוד האמנים הפלסטיים ונוספים.

 

הארגונים השונים שהתאחדו יחד תחת השם "המטה להצלת התרבות בישראל", דורשים מממשלת ישראל העלאה משמעותית של תקציב התרבות. שיעור תקציב התרבות בישראל עומד על 0.17% בלבד מתקציב המדינה - כחמישית מההקצאה לתרבות לנפש בהשוואה לרוב מדינות אירופה. המשמעות הינה: ילדים ישראלים זוכים למחצית מהתקציב בעבור תרבות ביחס למה שזוכים ילדי פולין,  ולכ-4% -6% מהתקציב לו זוכים ילדים בנורבגיה ובדנמרק.

 

בכינוס צוין כי המטרה שהתקציב המוגדל יכלול:  הגדלת התמיכה במוסדות התרבות הקיימים, פיתוח מוסדות וגופים יוצרים בפריפריה, תמיכה ביצירה תרבותית עצמאית והגדלת תקציב והרחבת החינוך והפעילות התרבותית המוצעת לילדים ובני נוער בכל רחבי הארץ.

 

שחר בוצר מנכ"ל שח"ם: "התרבות הישראלית נמצאת בימים אלו בשעה קריטית אשר מחייבת אותנו לפעול בהקדם. השחקנים, היוצרים והמנהלים של תחום התרבות התאחדו תחת מטרה אחת ועיקרית - הגדלת תקציב שיאפשר לקיים תרבות ישראלית יוצרת, מחנכת, מעשירה ומבקרת. תרבות שמקרבת את הפריפריה למרכז ומסייעת להפחתת האלימות ולצמצום הפערים בחברה".

 

איתמר גורביץ, מנכ"ל פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל : "אין זה סוד כי מאז קום המדינה לא נערך דיון רציני במקומה של התרבות בחיי החברה בישראל ובצרכיה. התרבות הובלה כסרח עודף המכביד על כל הממשלות. הגיע הזמן לשנות את המצב, ולהעמיד את התרבות במקום המגיע לה לא רק בחברה אלא גם בעוגת התקציב".

יענקל'ה מנדל, יו"ר אמ"י: "עולם ללא תרבות הוא עולם ריק- ריק מערכים, ריק מתוכן. תרבות היא צורך קיומי של חברה, בדיוק כפי שאדם זקוק למזון ואוכל כדי לשרוד. התרבות בישראל מצויה על סף קריסה, בשל העדר תקציב ותמיכת ממשלתית. אנו קוראים לממשלה לקחת אחריות ולהציל את הקיים כל עוד אפשר, לפני שיהיה מאוחר מדי".