שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

עשרות שחקנים פעלו בכנסת להגדלת תקציב התרבות: "מהלך נרחב להצלת התרבות"

במהלך יום שני 23.6.14 פקדו את משכן הכנסת עשרות אמנים (שחקנים, רקדנים, סופרים ומשוררים) אשר ביקשו לשכנע מספר רב ככל הניתן של חברי כנסת לתמוך בהצעת חוק אשר קובעת כי תקציב התרבות שעומד היום על 0.18% מתקציב המדינה יעלה תוך 8 שנים בהדרגה לשיעור של 1%, כמקובל במרבית מדינות ה-OECD.

את הצעת החוק מוביל ח"כ עמרם מצנע (התנועה, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת), אליו הצטרפו חברי כנסת ממרבית הסיעות בכנסת.

בין האמנים שהגיעו היום לכנסת היו חברי שח"ם אוהד קנולר (יו"ר שח"ם), ששון גבאי, משה איבגי, אסתי זקהיים, אבי גרייניק, נורמן עיסא, זהר שטראוס, שרה פון שוורצה, דרור קרן, משה פרסטר, נועה מימן, לין לאור, נדב בושם, ערן איווניר, חרות אלל, חלי גולדנברג, נעמה חזון ועוד.  כל אלה הצליחו להחתים היום ח"כים רבים שהביעו תמיכה ביוזמה.

המאבק הינו יוזמה משותפת של הארגונים שח"ם (ארגון השחקנים בישראל), אמ"י (ארגון אמני ישראל), פורום מוסדות תרבות (המאגד 100 מוסדות תרבות מרכזיים) ואיגודי תרבות נוספים: בת"י, איגוד המשוררים, איגוד הסופרים, איגוד התסריטאים, איגוד בימאי הקולנוע והטלוויזיה, איגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה ועוד שדורשים להציל באופן מיידי את מצב התרבות בישראל ולהשוות את תקציב התרבות בישראל לשיעור המקובל במרבית מדינות המערב.

במהלך היום עברו נציגי האמנים בין לשכות חברי הכנסת וחדרי הסיעות, והסבירו מדוע יש לקדם הצעת חוק שכזו כבר במושב הכנסת הנוכחי. בסוף שנת 2014 מסתיים הסכם התקציב בין משרד התרבות ומשרד האוצר, ועל כן התכנסו הגופים בימים אלה.

ח"כ עמרם מצנע: "התרבות היא נשמת אפה של החברה ועלינו לדאוג לקיבוע מעמדה. את הרעב ליצירה ואת משמעותו של תקצוב נמוך כפי שקיים היום ראיתי ושמעתי מעשרות השחקנים שהגיעו היום לכנסת. כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט אני חש באחריות לתיקון המצב, ולכן יזמתי את הצעת החוק שתוביל בצורה הדרגתית לייצוב התקציב בדומה לנהוג במדינות אחרות במערב".

אוהד קנולר יו״ר שח״ם: ״הגענו היום יחד לכנסת, שחקנים, אמנים, מנהלי מוסדות תרבות להחתים על הצעת חוק התרבות כחלק ממהלך רחב להצלת התרבות הישראלית. הגיע הזמן שמדינת ישראל תכיר בחשיבותה של התרבות כתשתית לאומית וחברתית ותקצה מינימום של אחוז אחד להשקעה בנשמה הישראלית״

ששון גבאי, שחקן וחבר שח״ם: "אנחנו יוצאים מעודדים מההיענות של חברי הכנסת לחוק התרבות, נראה שהמהלך של איחוד כל גופי התרבות, היוצרים והשחקנים, נושא פרי. אנו שואפים לכך שבימים הקרובים יצטרפו עוד חברי כנסת ליוזמה״.

 

לקריאת הכתבה שפורסמה בהארץ לחץ/י כאן

לקריאת הכתבה שפורסמה בדה פוסט לחץ/י כאן

לקריאת הכתבה שפורסמה בוואלה!תרבות לחץ/י כאן

לקריאת הכתבה שפורסמה בישראל היום לחץ/י כאן

לקריאת הכתבה שפורסמה בערוץ 7 לחץ/י כאן

לצפייה בכתבה ששודרה בשש עם עודד בן עמי לחץ/י כאן

לצפייה בראיון עם השחקן ששון גבאי במהדורת ערוץ הכנסת לחץ/י כאן