שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

ארגוני היוצרים ערכו מפגש תמיכה עם ארדן ולנדס

כשבועיים לפני שתתקיים ההצבעה על חוק רשות השידור החדש, קיימו במהלך סוף השבוע (שישי, 27 ביוני) ארגוני היוצרים מפגש תמיכה עם שר התקשורת, גלעד ארדן, ועם יו"ר הוועדה לבחינת השידור הציבורי, רם לנדס. היוצרים שמעו הסברים על החוק החדש, שבמסגרתו אמורה רשות השידור להיסגר לטובת תאגיד שידור חדש, ושאלו שאלות על התנהלותו העתידית של התאגיד.

ייתכן כי מעולם לא עמד ארדן בפני קהל כה אוהד. בפתח הכינוס, שהתקיים בסינמטק תל אביב, הגדיר לנדס את החוק כ"מהלך היסטורי שנובע מטובת הציבור".לנדס תיאר את מצב רשות השידור והסביר כי אף שנראה כי העבודה על החוק מצויה בישורת אחרונה, "המאבק לא הסתיים, הוא מתקיים במלוא עוזו וללא כפפות". אחר כך סיפר על מתווה החוק שבמסגרתו יוקמו שלושה ערוצים (ערוץ כללי דובר עברית, ערוץ ילדים וערוץ בערבית) ופירט את תקציביהם — 160 מיליון שקלים בשנה שיוקצו לאקטואליה, תחקיר וחדשות, ו-200 מיליון שקלים בשנה לתוכני הערוץ.

ארדן, שעלה לדבר מיד אחר כך, פתח במסר ליוצרים: "אני מאמין בכל עומק לבי בחשיבות היצירה בישראל. מה שאתם עושים משפיע על החברה הישראלית. הסרט של דורון צברי ('המדריך למהפכה', שעסק בניסיון לשנות את רשות השידור, ג"א) השפיע עלי. גם אם זה לא הצליח אז, זרעת זרעים", אמר לצברי. ארדן פירט את עיקרי החוק, מקורות המימון, מבנה ההנהלה הציבורית, אופני מינוי מנכ"ל ופיטוריו המשחררים את השידור הציבורי לראשונה מהשפעה פוליטית, והזכיר גם את הרפורמה הקודמת, שנחתמה ב–2011: "הדבר המרכזי שהיה ברפורמה ההיא היה איזון תקציבי. גם זה חשוב, אבל אותי עניין אם יש כאן מחויבות לשינוי ולצערי התשובה הייתה ברורה".

ארדן ולנדס נשאלו על סוגיות המעסיקות זה שנים את שוק היצירה. אחד המאבקים המתקיימים כעת, על חלוקות זכויות היוצרים בין מפיקים לגוף המשדר, יקבל מענה במסגרת החוק החדש, אמר ארדן. על פי המתווה, יחולקו הזכויות באופן שווה בין היוצרים לרשות החדשה. בתשובה לשאלתו של השחקן אוהד קנולר, יו"ר ארגון השחקנים, אמר ארדן כי הסכומים הנקובים בחוק כסכומים מינימאליים להשקעה בז'אנר הדרמה ייבחנו (כיום עומד הסכום על 45 מיליון בשנה, המספיקים לשידור שעת דרמה שבועית בלבד). בתשובה לשאלה מה יעלה בגורל תוכניות שעדיין לא שודרו או כאלה שעמן נחתם חוזה הפקה בתקופת הנוכחית, השיב לנדס כי רובן ישודרו במסגרת החדשה, בתנאי שהן ראויות ונסיבות ההתקשרות בנוגע אליהן כשרות.

בתשובה לשאלה של המפיקה ענת זלצר אמר לנדס כי יוקצו 40 מיליון שקלים לשיקום ארכיון הרשות. לדבריו, תנאי השימוש החדשים בארכיון יהיו תשלום מינימלי למשתמשים פרטיים וסכומים הנהוגים בשוק לגורמים מסחריים (בשונה מסכומי עתק בלתי מפוקחים הנהוגים כעת).

בניגוד לאהדה שלא זכה בקרב היוצרים, יצטרך ארדן להפגין אורך רוח. ועדי העובדים ברשות השידור יקיימו היום מ–14:00 משמרת מחאה מול ביתו. העובדים מתנגדים לשינויים ברשות השידור ובמיוחד לפיטורים ההמוניים הצפויים בעקבותיהם. הם כבר הפגינו מול בית ראש הממשלה השבוע ובשבת שעברה מול ביתה של ח"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה הדנה בחוק החדש, והם מפקיעים את שידורי ערוץ 1 בניסיון להשפיע על דעת הקהל.