שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

הסכם פורץ דרך בתנאי העסקה של שחקנים בתיאטראות ילדים ונוער

נחתם הסכם תקדימי בין שח"ם - לבין תיאטרון המדיטק בחולון המסדיר, לראשונה בארץ, את תנאי העסקה של שחקנים הנוטלים חלק בהפקות ילדים ונוער. תיאטרון המדיטק, הוא החלוץ אשר חתם מול שח"ם  על חוזה המעגן את זכויות השחקנים ונועד להבטיח ששחקנים המופיעים בפני ילדים יקבלו תנאי העסקה הוגנים.

לאחר שורה של הסכמים מוצלחים של שח"ם-ארגון השחקנים בישראל בענף הקולנוע והטלוויזיה, נחתם הסכם פורץ דרך גם בתיאטראות הילדים. תיאטרון המדיטק, הוא החלוץ אשר חתם מול שח"ם  על חוזה המעגן את זכויות השחקנים ונועד להבטיח ששחקנים המופיעים בפני ילדים יקבלו תנאי העסקה הוגנים.

ענף הצגות הילדים הוא ענף תחרותי המתוקצב ע"י המדינה. יש כיום למעלה מעשרה תיאטראות ילדים בהם תנאי העסקה של השחקנים אינם מוסדרים, ובפועל שחקנים, רובם בתחילת דרכם המקצועית המעוניינים להתפתח ולהתפרסם - סובלים מתנאי העסקה לא מוסדרים.

שח"ם הינו הארגון היציג של מרבית השחקנים בתיאטראות הרפרטוארים בישראל. הארגון פועל רבות לשם קידום זכותם של השחקנים לעבוד בתנאים נאותים ומכבדים. בשנים האחרונות הגיע ארגון שח"ם להישגים משמעותיים בעולם התיאטרון, הארגון הביא לשיפור בתנאי העסקה של השחקנים בתיאטראות בתחומים שונים ביניהם: תנאי שכר, העברת תשלומי פנסיה לקרנות, תשלום חובות דמי הבראה וביגוד.

עד היום תיאטראות הילדים והנוער סירבו לקחת חלק במהלך המשמעותי לשיפור תנאי העסקתם של השחקנים בישראל. היום, לראשונה, תיאטרון המדיטק בחולון, זוכה 35 פרסי הבמה לילדים ולנוער, הצטרף לשורה הראשונה של התיאטראות בארץ וחתם על הסכם עם ארגון שח"ם בו מעוגנים תנאי העסקה הוגנים לשחקנים חברי ארגון שח"ם, שייקחו חלק בהפקות התיאטרון. במסגרת זאת, הוסכם בין היתר, כי שחקנים יקבלו תנאי שכר הוגנים, נקבעו תנאי ותעריפי מינימום להעסקת שחקנים על-ידי התיאטרון בהתאם לוותק המקצועי שלהם; השחקנים יקבלו שכר בעד השתתפות בחזרות, תוספת תשלום על הצגות בשבת.

את ההסכם הובילו: משח"ם- רודיה קוזלובסקי, שי אגוזי, ענת פדרשניידר, אדם שטורם, רינת מטטוב, שחר בוצר, אורי רשטיק. מתיאטרון המדיטק- אלון ספן.

 

יו"ר שח"ם אוהד קנולר בירך את תיאטרון המדיטק בחולון ואמר כי "המדיטק הכיר בכך ששחקן שווה מקצוע, ויש לאפשר לשחקנים תנאי העסקה הוגנים ומכבדים גם בעולם תיאטראות הילדים והנוער, שבו, בדרך כלל, משתתפת אוכלוסיית השחקנים הצעירה, שהיא הפגיעה ביותר לניצול. אני מקווה כי תיאטרון המדיטק בחולון יהיה הסנונית הראשונה ושבעקבותיו ילכו תיאטראות ילדים נוספים, אשר יכבדו את השחקנים ויבטיחו תנאי העסקה הוגנים".