שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

ארגון שח"ם למינהל התרבות: שנו את תבחיני התקצוב למוסדות התרבות

 

הצעות שח"ם לתיקוני מבחני התמיכה למוסדות ציבור בתחום התיאטראות הרפרטואריים

בימים אלו מוגשות למינהל התרבות הצעות ותגובות בנוגע לשינויים שהמשרד מעוניין להחיל על חלוקת התקציבים שמספק המשרד, לתיאטראות הפרינג' והרפרטוארי בישראל. על פי אותן החלטות מיועדים לקבל מוסדות התרבות השונים את תקציביהם מטעם המדינה ולפיכך לאותן תחשיבם ישנה חשיובת אקוטית לשם עמידתם וחוסנם הכלכלי, הצורך לחלוקת תקציבים הוגנת, נכונה וממוקדת הינן קריטית לשימור מערך התרבות במדינת ישראל. ארגון שח"ם המשמש כגוף מייצג ובית ל- 2100 שחקנים ושחקניות העברי לראשת המינהל את התרשמותו והערותיו מטיוטת הנוסח עליו מעוניין לבסס המשרד את החלוקה העתידית.

להלן תקציר עיקרי הנושאים עליהם העיר שח"ם בנושא, לחוות הדעת המלאה שנשלחה למינהל ניתן לקורא במלואן כאן: לתגובה בעניין התיאטרון הרפרטוארי  לתגובה בעניין תיאטרון הפרינג'.

  1. הרכב הגוף המנהל- שח"ם תומך ברצון לשריין ייצוג נשי בהנהלת המוסדות ומוסיף על כך את הצורך לדאוג כי בוועד המנהל יכהנו גברים ונשים בעלי זיקה ישירה לעולם התרבות והיצירה עליו הם מפקחים, בהם יוצרים, אמנים או בעלי מעמד בעולם התרבות והיצירה .

 

  1. משתנה כמות ההרצות-  שח"ם מתנגד להורדה דרסטית במשתנה ההרצות וזאת בשל העובדה כי הפחתת חשיבות נושא זה תוביל להורדה דרסטית של הצגות המוצגות ברחבי הארץ.

 

  1. מיקום התאטרון-  הגדלת חשיבות מיקום התאטרון  בחישוב התקצוב הסופי הינו מבורך ואנו בשח"ם תומכים במהלך זה אולם מסייגים את אותו וקוראים למשרד לשכלל את כלל הלוקחים חלק בתיאטרון, עובדים ושחקנים, בחישוב הסופי של התקצוב ולא בפורמט החסר המוצע כיום.
  2. משתנה הוותק- מטרת חישוב זה בא לעודד תיאטראות לשפות מוסדות ותיקים אשר מעסיקים בין היתר גם שחקנים ושחקניות וותיקים.  אנו בשח"ם חוששים כי הפחתת משתנה זה עלולה להוביל לגל פיטורין מוקדמים של שחקנים.

 

  1. משתנה עידוד יוצרים ומבצעים בתחילת דרכם-  אנו בשח"ם מאמינים כי משתנה זה הוא בעל חשיבות רבה ואנו אפילו קוראים למשרד להעלות את גודלו וחשיבותו, תוך חידוד הנושא כי הניקוד המועדף יוענק רק להפקות שנעשו במקום ולא הצגות מתארחות וכן לבטל את ההגדרה כי סדנאות והכשרות יהוו מקבילה אפשרית לקבלת תמיכה עודפת.

 

  1. קביעת תנאי העסקה נאותים ליוצרים בתחומי התאטרון -  שח"ם הגוף המייצג לשחקנים ושחקניות קורא למשרד להתנות את התקציבים והעברת כספים למוסדות השומרים ביחס ישיר והדוק לאופן בו הם שומרים על תנאי עבודתם, זכויותיהם ומספקים סביבות עבודה בטוחה ונעימה ללוקחים בהם חלק. זהו חלק הגיוני ומובן אשר חייב לקחת חלק הרבה יותר משמעותי בתנאי הסף לקבלת תמיכה מהמדינה- הקפדה על תנאי עבודה מכובדים.

 

  1. הרחבה ושינוי בתוכניות האומנותיות במוסדות התרבות- לאור המצב השורר כיום בו אנו עדים לקיבעון מחשבתי-יצירתי אשר אינו פתוח ואינו מאפשר לסגנונות שונים ולקולות חדשים להביע עצמם, אנו קוראים למשרד להתנות באופן נחרץ וברור את התקציבים בתנאי כי כל מוסד תרבות המעוניין לקבל תקצוב מהמדינה יתחייב לתקצוב כהונת המנהל האומנותי בתחומו לחמש שנים ( ובמקרה הצורך עם אופציה לתוספת של שלוש שנים נוספות בלבד) החלטה זו תוביל לשינוי הרבה יותר נרחב ותדיר במוסדות התרבותיים בישראל ותאפשר לקולות חדשים, צעירים ושונים להיכנס, לעיתים בפעם הראשונה, ולהציג דברים חדשים לקהל הישראלי.

 

  1.  עידוד הפקות פרינג'-  לצערנו הרב התאטרון הרפרטוארי נכשל בכל קנה מידה בקידום תאטרון פרינג' ולפיכך אנו מוצאים משתנה זה כארכאי, לא רלוונטי ואף כגוזל תקציבים מיוצרים צעירים בכלל רחבי הארץ. לפיכך המלצתנו החד משמעית היא ביטול משתנה זה לחלוטין והעברת הכספים אשר נגזרו ממנו ישירות  לתקנת הפרינג' ולתמיכה בו ישירות.

 

  1. מיקום תאטרון וקבוצות פרינג'-  הגדלת חשיבות מיקום התאטרון ומיקום פעילות ועבודת קבוצת הפרינג', בחישוב התקצוב הסופי הינו מבורך ובשח"ם תומכים במהלך זה אולם מסייגים את אותו וקוראים למשרד  לזכור כי רובם המוחלט של הלוקחים חלק ביצירת פרינג' איננו מסתמך על תחום זה כהכנסתם העיקרית וכי הסתמכות על כך שעבודתם תעשה רק בתחום זה ורק במקום הופעתם כתנאי לתקצוב, איננו נכון ויפגע קשות בתחום ובלוקחים בו חלק-כתחליף ניתן לתקצב קבוצות פרינג' ע"פ מיקומים ההרצות של הצגתם במקום שונים בארץ.

 

  1. תמיכה באימפרויזציה מסוג long form – תנאי קבלה לבקשת תקצוב מגדירים כי: "יצירתמופע אמנותי, בהשתתפות יוצרים ומבצעים מקצועיים, שאורכו 50 דקות לפחות, המיועד להיותמוצג לפני קהל, ושאינו אימפרוביזציה, או הפעלה תיאטרונית". בהקשר זה, אנו בשח"ם מבקשים להוריד את החלק שבו נכתב "ושעיקרו אינו אימפרוביזציה" . קיימות היום סוגות שונותשל אימפרוביזציה מסוג long form , - קרי הצגה שלמה שכולה אימפרוביזציה  ואנו רואים בהןכראויות להכרה אומנותית ולתקצוב הוגן בעבורן.

 

 

נמשיך ונעדכן ככול שיהיו שינוים והחלטות בעניין שינוי התבחינים המדוברים.

 

 

  המלצת שח"ם לתבחיני פרינג'
  המלצת שח"ם לתבחיני תיאטראות רפרטואריים