שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

תיקון חוק הביטוח הלאומי - פנסיה חובה לעובדים עצמאיים

 

שבוע שעבר אושר בוועדת העבודה של הכנסת תיקון חוק הביטוח הלאומי, שצפוי להיכנס לתוקף ב1.1.2017.
החוק עוסק בפנסיה חובה לעובדים עצמאיים והתיקון בא לדאוג לעובדים עצמאיים בחיסכון פנסיוני ואפשרות ליהנות מחלק מהחיסכון בעת פרישה או בעת סגירת העסק.

עד כה עובדים עצמאיים נדרשו לשלם שיעור ביטוח לאומי גבוה ולא קיבלו הגנה במצב של פרישהמשבר וסגירת העסק הרי שבמודל המאושר מורידים את דמי הביטוח הלאומי שהעצמאיים משלמים ובמקביל מחייבים את העובדים לחיסכון לפנסיה, כך שהחוק עשוי להקטין לחלק מהעצמאים את הנטו הנוכחי, אולם הוא נועד לסייע להם בעת משבר ובהגיעם לגיל פרישה.

עיקרי התיקון:

  1. הפחתת דמי הביטוח הלאומי מ-6.72% ל-2.87% על חלק השכר שאינו עולה על 60% מהשכר הממוצע במשק, ועליית דמי הביטוח מ-11.23% ל-12.85% על החלק העולה על 60%.
  2. חובת ההפרשה לחיסכון פנסיוני תהיה בשיעור 4.45% על החלק שאינו עולה על מחצית השכר הממוצע במשק, ו-12.25% מהחלק שעולה על השכר הממוצע.
  3. סך כל שיעורי ההפקדה לעצמאי ממוצע בקופת הגמל לא יעלו על כ-8.5% מהשכר הממוצע במשק.
  4. במצב של סגירת עסק עצמאי שהפקיד כספים לקופה יוכל למשוך ללא מס שליש מהיתרה הצבורה בקרן, או עד תקרה של 12,230 שקלים. אין הגבלה על מספר הפעמים שבהם יהיה העצמאי רשאי למשוך מהקופה את רכיב הפיצוי לסגירת עסק.
  5. הזכאות להטבות מס לעצמאים בגין הפרשה לחיסכון פנסיוני תעלה מ-16% מההכנסה המזכה ל-16.5%, באמצעות הגדלת הטבת המס לזיכוי מ-5% ל-5.5%.
  6. גם עצמאים שחסכו בעבר באופן וולונטרי יוכלו למשוך רטרואקטיבית את הסכומים שצברו כמרכיב פיצויים במקרה של סגירת עסק.
     

שחקנים ושחקניות רבים מוגדרים כעובדים עצמאיים בשוק הישראלי ופעמים רבות עובדים ועובדות נותרו ללא כל חיסכון פנסיוני בעת הגעתם לגיל הפרישה. החוק מחייב את כלל העובדים העצמאיים לדאוג לחיסכון עתידי לגיל הפרישה בדומה לעובדים השכירים במשק הישראלי.

 

למידע נוסף היכנסו לאתר להב לחצו כאן

למידע על ייעוץ כלכלי לחצו כאן

למידע נוסף על סוכנות הביטוח זהר את נאמן המציעה פתרונות לשוק המשחק לחצו כאן