שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

החזרים מביטוח לאומי לשחקנים ואומנים עצמאיים

 

 לרוב אנו עוסקים בהחזרי מס ממס הכנסה אך שוכחים אתההחזרים המגיעים מביטוח לאומי, להלן מספר נתונים חשובים שיאפשרו לכם לקבל החזרים גבוהים מאוד מביטוח לאומי, בייחוד לשחקנים ואומנים עצמאיים.

  1. שחקנים עצמאיים המגישים חשבוניות נתקלים במצב שבו המעסיק שלהם מנכה מהסכום המגיע להם תשלומים לביטוח לאומי חלק העובד, ניכוי בשיעור של 12% מההכנסה.
  2. הניכוי נובע מ"חוק ביטוח לאומי צו סיווג מבוטחים" אשר קובע שתחת תנאים שמפורטים בחוק יחשב העובד לעניין ביטוח לאומי בלבד כשכיר במקום העבודה על אף שהוא מגיש חשבונית כעצמאי.
  3. דהיינו על המעסיק חלה החובה לנכות לעובד את חלקו בתשלומי ביטוח לאומי + מס בריאות ולהעביר את הסכום בצירוף חלק המעביד למוסד לביטוח הלאומי.

להלן נוסח החוק

כל הופעה אמנותית או בידורית של אמן, או הנחיה במופע, לרבות משחק, שירה, דקלום, הקראה, נגינה, ניצוח, ריקוד, פנטומימה, לוליינות וקוסמות וכן כל הופעה בכל אחד מאלה לצורך הקלטה או צילום למעט הקלטה או צילום לצרכי פרסומת

הסכם העבודה בכתב נערך מראש לתקופה של רבע שנה או לסדרה של חמש הופעות, ובלבד ששר העבודה והרווחה אישר את ההסכם לאחר שהתייעץ במועצה; ובהופעות באמצעי תקשורת ציבוריים - כשלא חל האמור בסעיף 6(א) - הסכם העבודה בכתב נערך מראש למתן סדרה של שלוש הופעות בחודש לפחות

החייב בתשלום גמול העבודה לפי ההסכם.

 

דוגמאות למקומות שנוהגים לנכות ביטוח לאומי מעצמאים:

בית לסין,  בית צבי,  תאטרון חיפה, תאטרון באר-שבע, תאטרון הקאמרי, ירין שחף, שיא העמותה לפיתוח, תאטרון חולון, ויצ"ו העולמית, תאטרון גשר, עירית ת"א (מוזיאון ת"א), חברה לפתוח תאטרון, מרמנת,  ועוד..

 

  1. השחקן העצמאי משלם פעמיים למוסד לביטוח לאומי, פעם אחת כעצמאי ופעם שניה המעסיק מקזז משכרו תשלומים לביטוח לאומי. לכן חשוב לבקש החזרים מביטוח לאומי בגין כפילות זו.
  2. בסוף השנה לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה יש לקבל מהמעסיק אישור שנתי על הסכומים שנוכו והועברו לביטוח לאומי  בגין העוסק העצמאי (טופס 856/7).
  3. את האישור השנתי בצירוף דוח השומה שהוגשה למס הכנסה יש להגיש לביטוח לאומי. זאת על מנת שהביטוח הלאומי יוכל לבצע את ההתקזזות בגין הכפילות בסכומים שהועברו אליו  וכך יקבל השחקן חזרה את הכספים ששילם בכפילות.

לדרך פעולה זו של הביטוח הלאומי ישנם גם יתרונות.

  • הראשון הינו שנוצרת קופת חסכון בביטוח לאומי לזכותו של העצמאי ולאחר הגשת כל המסמכים הנדרשים מתקבל ההחזר ישירות לחשבון הבנק.
  • היתרון הנוסף בשיטה זו הוא שהעצמאי יחשב כשכיר ויקבל את ההטבות המגיעות לשכיר כאשר ההטבה העיקרית שבהם היא: דמי אבטלה.

על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבורכם, מקסימום ההקלות במס ותשלמו את מינימום התשלומים למוסדות, חשוב לפנות לגורם מקצועי שמתמחה בשחקנים.