שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

איגוד השחקנים נגד בית ליסין: "השחקנים לא צריכים לשאת בתוצאות התנהלות התיאטרון"

בעקבת מאבק השכר של הצוות הטכני בתיאטרון בית ליסין, יחד עם הגירעון הכלכלי בו נמצא התיאטרון, פנו שחר בוצר, מרכז איגוד השחקנים בישראל, ודביר בנדק, יושב ראש האיגוד, אל התיאטרון בתלונה כי לא יידע את הארגון על הכוונה להפחית את שכר השחקנים בשם תכנית הבראה של התיאטרון. "שוב הופתענו לגלות כי באופן חד צדדי, וללא כל התייעצות מוקדמת עמנו, הפנתה הנהלת תיאטרון בית לסין לשחקנים בתיאטרון שתי פניות המבקשות את התייחסותם והסכמתם", כך נפתח המכתב.

 

בפנייה הראשונה של התיאטרון, נכתב לצוות הטכני כי מאבקו מהווה פגיעה קשה בתיאטרון, וכי ישמחו לחדש את המשא ומתן. ההנהלה החתימה על מכתב זה את שחקני התיאטרון, מהם בקשה תמיכה בצעד זה. הפנייה השנייה היא לשחקנים עצמם, ועוסקת בתכנית אשר בכוונת התיאטרון להוציא מחודש אפריל 2012. במסגרת התוכנית, נאלץ צוות התיאטרון, לרבות השחקנים, לוותר על אחוז קבוע משכרו אשר יופחת עם תחילת התקופה, למשך שנה שלמה. עוד נכתב בפנייה כי היה ולא יסכימו להפחתת השכר, הרי שתישקל הפסקת עבודתם בתיאטרון.

 

"שח"ם מתנגד באפן נחרץ לפניות אלו לשחקנים", נאמר במכתב. "אין זה מעניינם של השחקנים לתמוך בהנהלת התיאטרון במסגרת מאבק הצוות הטכני לשיפור תנאי העסקתו. אנו מתנגדים בתוקף לניסיון זה להקים חלק מעובדי התיאטרון כנגד העובדים האחרים, במטרה לתמוך בעמדות הנהלת התיאטרון נגד הצוות הטכני". באשר לפנייה השנייה, נכתב כי חברי הארגון "מפקפקים בצורך בהפחתת השכר ובכך שהוא יהווה בסיס כה משמעותי להצלת התיאטרון ממצב של 'חדלות פירעון'".

 

"לא ברור לנו מפניית התיאטרון, כיצד נקלע התיאטרון לגרעון של תשעה מליון שקלים, אשר בסופו של דבר מביא לכך כי דווקא עובדי התיאטרון צריכים לשאת בתוצאות התנהלות זו", אומרים בנדק ובוצר, "בנסיבות אלו, קראנו לשחקנים חברי שח"ם, שלא לחתום על כל מסמך, עד לבירור מעמיק של העניין על ידנו".

 

פינס טוענת כי "הקושי הכספי שבו מצוי התיאטרון נובע מתת תקצוב מתמיד", ומצרפת למכתב התגובה את דו"ח פילת (החברה הרשמית המועסקת ע"י משרד התרבות לאיסוף נתונים) משנת 2010, "המראה את היקף התמיכה הזעום בתיאטרון בית ליסין לעומת יתר התיאטראות", לדבריה. זאת אחרי ששרת התרבות, לימור לבנת, אמרה בראיון לוואלה! תרבות כי לפינס אין כלל טענות כלפי משרד התרבות, אלא כלפי עיריית תל אביב בלבד. לדברי פינס, היא תשמח להיפגש עם מנהלי שח"ם בנושא, "ולהבהיר את מצבו הכלכלי העגום של תיאטרון בית ליסין לעומת הצלחתו המטאורית".

 

בשבוע שעבר נשלח מכתב לכל חברי שח"ם בנושא, לקריאה לחצו כאן.

פורסם לראשונה בוואלה ברנז'ה.