שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

איך צריכים להתייחס לשחקן על סט הצילומים?

במסגרת המאמצים שלנו לחזק את הקשר הבלתי אמצעי עם החברים באיגוד, התחלנו במסורת חדשה-ישנה של ביקורים באתרי צילום של סרטים וסדרות לטלוויזיה כנהוג באיגודים מקצועיים בארץ ובעולם. נציגת שח"ם, נטעלי יוסינגר (מחלקת קשרי חברים), הספיקה לערוך מספר ביקורים, ושוחחה עם שחקנים על תנאי ההפקה שבה הם עובדים. מהביקורים עולה כי כמעט בכל  אתר צילום, קיימים ליקויים בעמידה בתנאי הפקה נאותים ולכן מצאנו לנכון לרענן את זכרונכם באשר לזכויות המגיעות לכם במהלך ימי הצילום, על פי הסכמי שח"ם עם גופי ההפקה והשידור השונים.

 

1. חדרי איפור והלבשה:

  • האזור המוקצה לאיפור והלבש יהיה סגור, נקי, מסודר, מואר, מוצל, מחומם או ממוזג בהתאם לצורך ומוגן מפני מזג האוויר. כמו כן, יכיל האזור המוקצה  את כל האמנים המבצעים הנוכחים באתר הצילומים בנוחיות. מקום זה ישמש אך ורק ליעוד זה ולא לאף מטרה אחרת.
  • במקום זה יותקנו מקומות ישיבה כמספר האמנים המוזמנים לאתר הצילומים באותו יום. במקום יותקנו מתלה לקולבים ואמצעי אכסון סבירים ונקיים לבגדיו ולחפציו האישיים של האמן המבצע.
  • המקום יהיה סגור לכניסת זרים ו/או תחת השגחה מתמדת של נציג מטעם ההפקה.
  • האזור המוקצה לאיפור האמנים המבצעים יצויד בשולחן, כסאות, מראה, ברז מים או חלופה סבירה, מגבות נקיות וחומרים להסרת איפור.
  • במקרים קיצוניים שבהם נדרש האמן המבצע להצטלם בנסיבות שבהן גופו התלכלך מבוץ, צבע, איפור, מלח-ים וכד', יסופק לו תא מקלחת עם מים חמים. 
  • על המפיק לדאוג למקום סגור, נקי, מסודר, מואר, מוצל, מחומם או ממוזג בהתאם לצורך, מוגן מפני מזג האוויר, שקט ומוגן בצורה מתאימה, שישמש למנוחת כל האמנים המבצעים הנוכחים באתר הצילומים במשך ימי הצילום, ובו מתקני ישיבה ושכיבה לפי הצורך. מקום מנוחה זה ישמש אך ורק ליעוד זה ולא לאף מטרה אחרת.
  • על המפיק לדאוג למקומות ישיבה, באתר הצילומים עצמו, שיספיקו לכל האמנים המבצעים הנוכחים באתר הצילומים.
  • על המפיק לדאוג לאמצעי מגן נגד קור, חום, גשם, רוח וחול במשך ימי הצילום שיספיקו לכל האמנים המבצעים הנוכחים באתר הצילומים. 
  • על המפיק לדאוג לבית שימוש נקי וסגור מכל צד.

2. הפסקות

  • במהלך יום הצילום אתם זכאים לשתי הפסקות שבהן יוגשו ארוחות. הפסקת הבוקר תימשך חצי שעה והפסקת הצהריים תימשך שעה. כמו כן, על המפיק לספק לכם כריכים וכיבוד קל באתר הצילומים, על חשבונו, משקה חם (תה, קפה) ומי שתייה נקיים ו/או משקאות קלים/קרים ללא הגבלה, בזמן הצילומים. זמן ההפסקות נועד להפסקות מנוחה והסעדה בלבד. אין לקיים חזרות קריאה, תיקוני איפור או כל דבר אחר במהלך הפסקות אלו.

3. ביטוח

  • על המפיק לבטח אתכם בביטוח צד ג' ובביטוח נגד תאונות עבודה למעט תאונות המכוסות ע"י מבטחים אחרים. גובה הפיצוי יוגבל לסך של מיליון ש"ח לשנה למקרה. אתם, מצידכם, מתחייבים לדווח למפיק על כל נזק שנגרם לו מיד עם התגלות הנזק. 

4. עזרים

  • המפיק יספק לכם את התלבושות על כל פרטיהן לצורך מילוי התפקיד בשעת הצילומים.  אתם תעשו כמיטב יכולתכם לשמור על התלבושת, כ"כ על הנעליים, הפאות וכד'. בתום ההפקה תחזירו את הפריטים אותם קיבלתם למפיק.
  • במידה וביקשו מכם להביא בגדים, תכשיטים יקרי ערך וכד' לשימוש ההפקה, מראש ובכתב, על המפיק לשלם לכם תמורת השימוש בהם, סכום שיוסכם ביניכם מראש. על הסכום להיכלל בחוזה האישי ביניכם לבין ההפקה. אם ניזוק או התקלקל במהלך ההסרטה פריט כלשהו השייך לכם, יחולו הוצאות התיקון ו/או הניקוי על המפיק. במידה של נזק בלתי ניתן לתיקון, על המפיק לפצותכם בהתאם.

5. לימוד טקסט

  • על המפיק למסור לכם את הטקסט שעליכם ללמוד בע"פ זמן סביר לפני תחילת הצילומים, על מנת לאפשר לכם להתכונן וללמוד את התפקיד כראוי, ובכל מקרה לא פחות מ-10 שעות לפני תחילת הצילומים. במידה ותקבלו  את הטקסט פחות מ-10 שעות לפני מועד תחילת הצילומים, עליכם לעשות כמיטב יכולתכם על מנת לשנן את הטקסט.

6. בטיחות בעבודה

  • אם מקריאת התסריט ו/או לאור שיחה עם המפיק ו/או בשעת הצילומים עצמם, מסתבר כי תפקידכם מחייב סצינות מסוכנות (המסכנות את גופכם ובריאותכם), הנכם רשאים לסרב לפעול בתנאי בטיחות בלתי סבירים, והצדדים יסכימו על שימוש בפעלולן (stunt man) בעל יכולת וכישורים מיוחדים. במידת הצורך הנושא יסוכם מראש וייכתב בפירוש בחוזה האישי, כאשר התשלום לפעלולן יחול על המפיק.

7. השקעה כספית

  • כל הוצאה כספית אותה אתם מבצעים  לפי דרישת המפיק לצורכי ההפקה, ושאושרה מראש ובכתב על ידי המפיק, תשולם על ידי המפיק תוך 5 ימים מיום הצגת הקבלות על ידיכם בפני המפיק.

לסיכום

  • במידה ולמרות כל האמור לעיל השתתפתם בהפקה שלא עמדה בכל התנאים הנ"ל, אנא דווחו לנו. אנו מתחייבים כמובן, לשמור על אנונימיות. אם אתם עתידים להשתתף בהפקה, אנא ידעו אותנו על מנת שנוכל להגיע לביקור ולבדוק את נאותות התנאים. זכרו - שח"ם תלוי בכם כדי לדעת מה קורה בשטח. אנו כאן בשבילכם - להיאבק, לקדם ולדאוג לזכויותיכם ורווחתכם.

 

לכל שאלה, תלונה, בקשה אנא צרו עימנו קשר:

הדר בהירי [email protected] 

עו"ד אדם כהן שטורם [email protected]

אורי רשטיק (מרכז פעילות שח"ם) [email protected]