שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

הגדרת תפקיד - המחלקה המשפטית

 

עדכונים מהמחלקה המשפטית – הגדרת תפקיד:

 

  1. שחקנית התקבלה לתפקיד קטן בתכנית טלוויזיה. הפקת התכנית שלחה לה את הטקסט שהיה עליה ללמוד אשר כלל מספר שורות. כשהגיעה העת לחתום על חוזה, הופתעה השחקנית לגלות שההפקה הגדירה אותה כ"ביט" ועל כן היא לא היתה מחויבת לשלם לה את תערפי המינימום של שח"ם. השחקנית לא רצתה להתעקש מול הפקת התוכנית על תעריף המינימום כיוון שחששה שהפקת התכנית תבטל את השתתפותה. עם כל הקושי, נאלצנו לכבד את בקשתה של השחקנית המפוחדת ולא יצרנו קשר עם ההפקה.

 

מה כדאי לדעת?

עליכם לדעת ש"ביט" הוא מי שיש לו רפליקה אחת בלבד.  כל תפקיד אחר, גם אם הוא קטן ויש לו מספר שורות מועט, הוא תפקיד משחקי לכל דבר וההפקה מחויבת לעמוד בתעריפון המינימום. אל תתנו להפקות להתנער מתעריף המינימום ע"י הגדרת התפקיד שלכם כ"ביט". במקרה כזה, עליכם לדאוג שאתם או הסוכן שלכם, תעמדו על דרישת תשלום בהתאם לתעריפון של שח"ם. על מנת להימנע ממצב שהפקת התוכנית מבטלת את השתתפותכם בתוכנית עקב דרישת התשלום שלכם, תערבו אותנו במקרים מעין אלו כבר מהשלב הראשוןעל מנת שנוכל לפנות להפקות ולאכוף את החוזים והתעריפונים שהם מחויבים להם. במידה שההפקה תבטל את השתתפותכם בתוכנית, נתעקש שתקבלו פיצוי עבור יום הצילום שנקבע לכם ובוטל, על פי הסכמי האיגוד.

 

  1.  שחקנית השתתפה בצילומים להפקת טלוויזיה. השחקנית טענה שלפי הבנתה ולפי כמות הטקסט שלה, היא בתפקיד הראשי. בתעריפון שח"ם תעריף שונה לשחקן בתפקיד ראשי (2,691 ₪ נכון לשנת 2009), ושחקן בכל תפקיד אחר (2,029 ₪ נכון לשנת 2009), לכן הגדרת התפקיד היתה חשובה לשחקנית והיא פנתה לשח"ם בטענה שמשלמים לה פחות מהמינימום שמגיע לשחקן בתפקיד ראשי.

 

מה חשוב לדעת?

ההגדרה של תפקיד ראשי או כל תפקיד אחר נקבעת בין הסוכנת לביו המפיקה. מכיוון שההגדרה רלוונטית לעניין התשלום, חשוב לעמוד עליה מראש. ההגדרה תיקבע בהתאם לכמות הטקסט ומרכזיות התפקיד. אם בדיעבד, לאחר הצילומים מסתבר שאחד השחקנים קיבל יותר זמן מסך והוא נמצא בתפקיד ראשי יותר מאחרים, עניין התשלום יהיה נתון למו"מ בין הסוכנת למפיקה. יש לציין, שברוב הסדרות הישראליות אין תפקיד ראשי מובהק  אלא קאסט שחקנים שלרובם חלק שווה בהפקה.

 

 

 

 

אנו כאן לשירותכם בכל שאלה,

 

שח"ם- איגוד שחקני המסך

המחלקה לקידום מעמד האמן

(מחלקה משפטית)