שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

עדכון מהמחלקה המשפטית

 

כפי שעדכנו אתכם בניוזלטר האחרון, שח"ם שם לו למטרה להיאבק בתופעה הנצלנית בה מוצע לשחקנים חברי שח"ם, על ידי מפיקים ומלהקות מטעמם, ביצוע אודישנים  לתפקידים המתכנים בפיהם תפקידי 'ביט', אשר אינם כאלו כלל וכלל, אלא תפקידים משחקיים לכל דבר, וזאת בתעריפים הנמוכים משמעותית מהתעריפים המוסכמים. כפי שנכתב על ידינו במכתב שנשלח למפיקי הטלוויזיה, בכל מקרה בו יתקבל חבר שח"ם לתפקיד בהפקה, אשר הינו תפקיד משחקי לכל דבר (קרי מעל לשורת טקסט אחת), הרי שעל אף הכתרתו כ 'ביט'  או 'ביט מורחב' על ידי ההפקה, שח"ם יעמוד על תשלום מלא לשחקן לפי התעריפים המוסכמים.

 

כך לפני מספר ימים במשרדי האיגוד פנייתה של שחקנית חברת שח"ם, אשר סיפרה לנו כי התקבלה להפקה של 'הרמזור 3' לתפקיד שכונה על ידי ההפקה תפקיד 'ביט', אשר בגינו הוצע לה סך של 250 ₪ בלבד. משיחד עם השחקנית עברנו על הטקסט, וגילינו כי אין המדובר בתפקיד 'ביט' כהגדרתו בהסכמי שח"ם אלא בתפקיד משחקי לכל דבר, פנתה השחקנית להפקה ודרשה תשלום על פי התעריפים המוסכמים ( 2118 ₪ ליום צילום נכון להיום).

ההפקה סירבה לשלם לשחקנית את הסכום האמור, בתואנה כי לא ידעה כי השחקנית הינה חברת שח"ם, וכי ממילא עם השחקנית טרם נחתם חוזה ועל כן להם להחליפה בשחקנית אחרת.

לאחר שיחה טלפון בין ההפקה לבין יו"ר שח"ם - מר דביר בנדק, ומכתב שהופנה מהמחלקה המשפטית להפקה העומד על כך כי לשחקנית שהתקבלה להפקה ישולם מינימום שח"ם בהתאם לתעריפים המוסכמים, ניאותה לבסוף ההפקה להשאיר את השחקנית בתפקידה  ולשלם לשחקנית את התעריפון המוסכם ( 2118 ₪ - כמעט פי 10 ממה שהוצע לה בתחילה).

 

מקרה זה בא ללמדנו, כי ישנה חשיבות לכך כי אתם השחקנים חברי שח"ם, כמו אותה שחקנית, תעמדו על זכויותיכם בהתאם להסכמים עליהם שח"ם חתום עם המפיקים וגופי השידור, וכי שח"ם יעמוד מאחוריכם ויילחם לשמירת זכויותיכם. כל ויתור על זכות מהזכויות המגיעות לכם, מהווה לא רק פגיעה אישית בכם, אלא פגיעה בשאר השחקנים חברי האיגוד. עמידה על זכויותיכם בהתאם להסכמים שומרת עליכם ועל כבוד מקצוענו.

אנו מבקשים כי תביאו לידיעתנו כל פגיעה בזכויותיכם, על מנת שנוכל לטפל בה ולשמור על הזכויות המגיעות לנו כשחקנים חברי שח"ם.