שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

תמורה בגין מכירת סדרות לחו"ל

לאחרונה אנחנו עדים להתגברות התופעה בה סדרות ישראליות בהשתתפות שחקנים ישראלים, נמכרות לשידור AS IS לגופי שידור ברחבי העולם. ראשית, נציין כי מדובר כמובן בתופעה ברוכה שמעידה על איכות היצירה הטלוויזיונית הישראלית, ועל איכות העשייה של העוסקים במלאכה, תסריטאים, במאים, שחקנים ועוד.

ואולם, על אף כי לשחקנים (כמו שאר היוצרים) יש חלק חשוב ומהותי בהצלחה של מכירות סדרות ישראליות לגופי שידור ברחבי העולם, הרי שכיום השחקנים אינם מתוגמלים כלל במקרה של מכירת סדרה בהשתתפותם לחו"ל.

על פי עמדת המחלקה המשפטית בשח"ם, מדובר במצב דברים שיש לשנותו מן היסוד, וכי על שחקנים להיות מתוגמלים במקרה של מכירת סדרות ישראליות לחו"ל, כפי שמקובל בכל שאר העולם.

אנו מתכוונים להעלות עניין זה במו"מ הקרוב שעתיד להתקיים בינינו לבין גופי השידור, ואולם עד שנגיע להסכמות עימם בנושא, אנו סבורים שיהיה נכון מצידכן לדרוש כבר כעת מהמפיקים הכנסת סעיף לחוזים שלכם, אשר יבטיחו קבלת תגמול במקרה של מכירת הסדרה לחו"ל.

אנו סבורים, שלפחות לגבי חלקכם, בפרט, מי שהינו שחקן מוביל בסדרה, תהא הסכמה מצד המפיקים וגופי השידור להכנסת הסעיף הנ"ל, מתוך הבנה כי דרישה זו הינה הוגנת וצודקת בבסיסה.

 רצ"ב נוסח הסעיף שאנו מציעים להכניס להסכם:

 "למען הסר ספק מובהר כי רישיון השימוש בזכויות המבצעים שמעניק השחקן למפיק בהסכם זה כולל את הרשות למכור את ההפקה כולה או חלקה הכוללת את ביצועי השחקן לצד שלישי לצורך שידורה בחו"ל. ואולם, היה ותבקש ההפקה לעשות כן, יהיה זכאי השחקן לתשלום תמורה בסך __ % מסכום המכירה שיגיע למפיק מהצד השלישי בגין מכירת ההפקה, וזאת בתוך 30 יום מקבלת כספי המכירה אצל המפיק. "

האחוז המבוקש נתון למו"מ ביניכם לבין המפיקים.

 בהצלחה!