שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

שחקנים חברי שח"ם מספרים חוויות מהדרום: "זה משאיר אותך פעור פה"

מאז תחילת מבצע צוק איתן מדי יום יורדים לדרום אמנים, במסגרת הפרויקט המשותף של שח"ם, ארגון השחקנים בישראל, ושל משרד התרבות והספורט. המטרה: להנעים את זמנם של השוהים במקלטים ולבקר חיילים פצועים בבתי החולים. בסוף השבוע ירדו לדרום אגם רודברג, עפר שכטר ואורי פפר. השלושה העבירו פעילויות לילדי המועצה האזורית שער הנגב שישבו במקלטים, ולאחר מכן הגיעו לבית החולים ברזילי באשקלון לבקר את חיילי צה"ל המאושפזים במקום.

"בהתחלה ביקרנו בשני קיבוצים בשער הנגב", מספר השחקן אורי פפר שחזר מהמפגש נרגש במיוחד. "פגשנו ילדים בגילי 7־12 ואחד הדברים שמאוד בלטו לי היה הסתגלנות המטורפת של ילדים לכל מצב. הם מפרשים את המצבים כ'אוף, למה הם עושים את זה? למה הם לא מפסיקים?', ומצד שני אתה מזהה חוסן עצום אצלם.

"היו שם הרבה ילדים שחווים את המציאות הזאת כבר שנים. מה שהדהים אותי הוא שהחוויה שלהם היא לא עצובה. הם מצליחים למצוא את הצחוק והמשחק, את הכיף בתוך הדבר הזה. עשינו איתם משחקי אימפרוביזציה ומשחקי חברה - והם שיתפו פעולה מייד. הם סיפרו לנו על החוויות שלהם. כל אחד הציג את עצמו, וזו היתה חוויה מדהימה.

"אחר כך המשכנו לבית החולים ברזילי, וגם שם ראינו ילדים. קצת יותר גדולים אמנם, אבל עדיין ילדים, וזה הדבר הכי חזק שחזרתי איתו. אני כבר ילד גדול, השתחררתי מהצבא לפני 17 שנה, הייתי בגדוד 13 בגולני ובהמשך השירות בגל"צ, ואני פוגש חבר'ה צעירים, עם מורל הכי גבוה שאפשר, אומרים 'בוא נחזור לסיים את המשימה' עם חיוך על הפנים, מתארים את הפציעות שלהם כ'זה כלום' ובעיקר דואגים לחברים שלהם שנשארו שם".

אגם רודברג מוסיפה כי "התחושה שם היתה שכל מי שנפצע רק רוצה לחזור לעזה, להמשיך להילחם עם החברים שלו, להמשיך לעזור, זה היה מדהים. פגשנו גם חיילים דרוזים ובדואים, מכל מיני מקומות בארץ. היה מרגש לראות את התמיכה שהם קיבלו. ליד כל פצוע יש הרים של ממתקים, צחקנו איתם על זה שאחרי השחרור חלק יצטרכו להתאשפז מרוב סוכר. הם סיפרו לנו חוויות שלהם מהימים האחרונים, אלו היו מפגשים מאוד מיוחדים ומרגשים".

גם לדברי פפר, התמיכה של העורף ניכרת בכל פינה. "החיילים הפצועים טובעים בחבילות, במכתבים ובפרחים. זה מדהים. אתה יושב בחדר, אנשים עוברים, מכל מקום בארץ ומכל קצוות הקשת, ורק באים לחזק. יש פה התגייסות שהיא מפעימה. זה משאיר אותך פעור פה, עם מלא גאווה.

"כל החיילים אמרו כמה זה חשוב להם שאנשים באים ושתומכים בהם, שהם יודעים שיש מאחוריהם ציבור שלם שתומך במה שהם עושים. הביקור שם זה הכי מעט שאנחנו יכולים לעשות, לבוא וקצת לשוחח, גם אם זה לזמן קצר, זה משהו שאני מוכן לעשות עכשיו כל יום, כי מה שפוגשים שם זו ארץ ישראל היפה".

רודברג אומרת כי "כשראיתי את החיילים מכל הארץ, מכל מיני ערים ומכל מיני שכבות סוציו־אקונומיות שכולם, פשוט כולם, מורעלים ורוצים רק לתרום ולהגן על התושבים - זה מקסים ומרגש. מובן שלצד זה יש את התקווה והרצון שכבר ייגמר המבצע הזה ושכל החיילים יחזרו לביתם בריאים ושלמים".

 הפרטים נלקחו מתוך כתבה שפורסמה בעיתון ישראל היום

 * לכתבה: "עשרות שחקני שח"ם ממשיכים לנסוע ולשמח את תושבי הדרום" לחץ/י כאן