שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

תאטרון החאן

מבנה השכר

השכר של שחקן שכיר בתיאטרון מורכב מהרכיבים הבאים (הסבר מפורט בהמשך): שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת משקית, פרמיות לחזרות והצגות, החזר הוצאות טלפון, החזר הוצאות נסיעות, דמי מעונות (במידה ומגיע), דמי נסיעות, אש"ל, השלמה לשכר מינימום (במידה ומגיע).

שכר השחקנים בתיאטרון נקבע על פי טבלת שכר.

טבלת השכר מורכבת משכר יסוד, המשתנה בהתאם לדרגת השחקן, ומתוספת ותק הנקבעת על פי ותקו של השחקן.

הדרגה מוסכמת עם השחקן בעת קבלתו לתיאטרון, כאשר הדרגה הנמוכה ביותר הינה דרגה 9.

בכל דרגה יש זמן שהייה מסוים שלאחריו הדרגה עולה. זמני השהייה הן כדלקמן:

בין דרגה 10-9שנתיים

בין דרגה 11-10

שנתיים

בין דרגה 12-11

שנתיים

בין דרגה 14-13    

שלוש שנים

 

בין דרגה 14 ל-14+  

שלוש שנים

בין דרגה 14+ ל-15

שלוש שנים

 

חישוב שנות הוותק של השחקן נקבע באמצעות סכימת הבאים:

  1. שנות שירותי הצבאי ו/או הלאומי.
  2. תקופת עבודתו בפועל מאז הופעתו הראשונה בסדרת טלוויזיה או בסרט קולנוע מסחרי או בתיאטרון נתמך על ידי משרד התרבות, אולם לא לפני גיל 18.
  3. תקופת עבודתו בפועל מרגע סיום לימודיו בבית ספר למשחק ועד לקבלתו לתיאטרון, או תקופת עבודתו בפועל מאז הופעתו הראשונה בסדרת טלוויזיה או בסרט קולנוע מסחרי או בתיאטרון נתמך, אולם לא לפני גיל 18.
  4. השחקן יידרש להציג אסמכתאות לגבי עבודתו בפועל מביטוח לאומי או מהמעסיק, לפי דרישת התיאטרון.

 שכר יסוד + תוספת ותק = שכר משולב

הפרמיות של השחקנים בתיאטרון מחושבות כאחוזים מהשכר המשולב + רכיב השלמה לשכר מינימום ככל שהשחקן זכאי לו + תוספות קבועות לבסיס השכר תוספות משקיות (פירוט בהמשך) + תוספות על פי הסכם קיבוצי.

תוספת משקית הינה תוספת היסטורית, הקשורה בהסכמי המסגרת שנחתמו בין ההסתדרות למדינה, שניתנת לשחקן באופן קבוע בסך  ו -3.6% ו –6% מהשכר המשולב.

תוספת על פי הסכם קיבוצי הינה תוספת אחוזית שניתנת לשחקנים עד דרגה 13 (כולל) על פי ההסכם הקיבוצי שבין שח"ם לתיאטרון, כאשר החל משנת 2017 הינה של 1% מידי שנה עד שנת לשנת 2019 (כולל).

לאחר זמן שהייה של ארבע שנים בדרגה 15 יהיה זכאי השחקן לתוספת חודשית לשכר בסך השווה לשתי פרמיות הצגה.

לאחר זמן שהייה של שמונה שנים בדרגה 15 יהיה זכאי השחקן לתוספת חודשית לשכר בסך השווה לארבע פרמיות הצגה.

לאחר זמן שהייה של 12 שנים בדרגה 15 יהיה זכאי השחקן לתוספת חודשית לשכר בסך השווה לשש פרמיות הצגה.

כל שחקנית שהיא אם לילדים עד גיל 5, ועד שני ילדים, זכאית לתוספת חודשית של דמי מעונות. בגין הילד הראשון 316 שקל ובגין הילד שני 212 שקל נוספים.

כל שחקן אשר שכר הבסיס שלו (לפני תוספת ותק ופרמיות), קרי הסך הקבוע בטבלת השכר ביחס לדרגת השחקן בותק של 0 שנים, נופל משכר המינימום, זכאי לקבל מהתיאטרון השלמה עד לשכר המינימום הקבוע בחוק, העומד נכון להיום על סך 5,000 שקל.

דמי נסיעות משולמים לכל שחקן מדי חודש על פי חוק, בגובה ערכן של שתי נסיעות (הלוך חזור) בתחבורה ציבורית לכל יום עבודה.

הוצאות טלפון משולמות לכל שחקן מדי חודש בסך של כ-55 שקל.

הפרשות לתנאים סוציאליים

בסיס ההפרשות לתגמולים לפנסיה ופיצויי פיטורים, קרי השכר ממנו מחושבות ההפרשות השכר המשולב + רכיב השלמת השכר לשכר מינימום, כל התוספות המשקיות ועל פי הסכם קיבוצי, הפרמיות החודשיות, ובלבד ששיעור הפרמיות בגינן נעשות ההפרשות לא יעלה על 50% מהשכר המשולב.

התיאטרון מפריש מדי חודש לקרן הפנסיה 6.5% לתגמולים על חשבון התיאטרון, 6% לתגמולים על חשבון השחקן, ו-8.33% לפיצויי פיטורים על חשבון התיאטרון.

בנוסף, התיאטרון מפריש מידי חודש 5% על חשבון התיאטרון ו-5% על חשבון השחקן לקופת גמל נוספת מכל רכיבי השכר בגינם התיאטרון איננו מפריש לקופת הפנסיה, קרי פרמיות מעל 50%, טלפון, איפור, נסיעות ועוד.

בסיס ההפרשות לקרן השתלמות הינו השכר המשולב + הפרמיות בשווי של עד 50% מהשכר המשולב.

מדי חודש יפריש התיאטרון לכל שחקן  לקרן השתלמות 7.5% על חשבון התיאטרון ו-2.5% על חשבון השחקן.

מידי חודש, יפריש כל שחקן 0.7% ממשכורתו בגין דמי חבר לארגון שח"ם, מכלל הברוטו ולא פחות מ-55 שקל. תשלום זה בא במקום תשלום דמי החבר החודשיים לארגון שח"ם.

בתיאטרון גדול התשלום יבוצע לא יאוחר מתום 15 ימים לאחר החודש בו בוצעו ההצגות  או החזרות (שוטף+15).

בתיאטרון בינוני או קטן התשלום יבוצע לא יאוחר מתום 45 ימים לאחר החודש בו בוצעו ההצגות או החזרות (שוטף+45).

מידי חודש, יפריש כל שחקן 75 שקל לקופת ועד העובדים למטרות שיקבעו על ידי ועד העובדים, כגון: רכישת מתנות לחג ועוד.

חופשה שנתית וחופשת מחלה

שחקן שהשלים 11 חודשי עבודה רצופים בתיאטרון, זכאי לחופשה של 26 ימי עבודה.

שחקן שעבד בתיאטרון פחות מ-11 חדשים, זכאי לחופשה שנתית של יומיים לכל חודש עבודה.

מועדי החופשה של השחקנים יהיו בין ה-1 ליוני ועד ה-30 לספטמבר.

ההודעה על החופשה השנתית תינתן לפחות ארבעה שבועות מראש.

חופשה שנתית ניתנת לפיצול ובלבד שהשחקן יקבל חופשה רצופה של 10 יום לפחות.

שחקן שעבד בתיאטרון פחות מ-11 חודשים זכאי לשני ימי מחלה לכל חודש. שחקן שעבד בתיאטרון מעל 11 חודשים, זכאי לחודש ימים בשנה בשכר מלא וניתן לצבירה.

בכל מקרה של מחלה, השחקן חייב להודיע מיד להנהלת התיאטרון, בתוספת אישור מחלה. התיאטרון רשאי לדרוש מהשחקן להיבדק על ידי רופא מטעמו שמסקנתו מחייבת.

שכר עבור חזרות

חזרת בוקר בין השעות 14:00-10:00 ועוד חזרה בערב בת ארבע שעות לאחר מנוחה של ארבע שעות. כל חזרה בת ארבע שעות תכלול הפסקה רצופה בת 15 דקות לפחות לשתייה ועישון.

 או חזרות יום רצופות בין השעות 18:00-10:00, הכוללות הפסקת צהריים בת שעה, והפסקה אחת רצופה בת 15 דקות לשתייה ועישון.

הפרמיה בגין חזרה הינה 1/70 מהשכר המשולב (שכר בסיס + תוספת ותק).
החל מה-1.7.2023 הפרמיה בגין חזרה תהיה 1/60 מהשכר המשולב. 

בגין כל חזרה עד ארבע שעות זכאי השחקן לפרמיית חזרה אחת. בגין חזרה רצופה זכאי השחקן לשתי פרמיות חזרה.

שחקן הנכנס כמחליף ואין באפשרותו להשתלב במהלך החזרות הרגיל, יהיה רשאי לקיים חזרות בביתו. בין השחקן לבמאי ולמנהל האמנותי תקבע מראש מסגרת של כמות שעות חזרה. בגין החזרות אלו, השחקן יהיה זכאי לתשלום פרמיה בסך 1/80 בגין כל חזרה בת ארביע שעות. אם השחקן יזדקק לחריגה ממסגרת כמות שעות החזרה, יודיע על כך לבמאי ולמנהל האמנותי, אשר בהתייעצות עם עמו יחליטו האם לאפשר את החריגה ובאיזה כמות שעות.

בשבועיים האחרונים שלפני החזרה הכללית, רשאי התיאטרון להביא את השחקן לחזרות עד 10 שעות ביום, בגינן יקבל השחקן שתי פרמיות חזרה ובלבד שלשחקן אין הצגת ערב באותו יום. אם לשחקן הצגת ערב באותו היום, ניתן לקיים חזרה עד שש שעות, בגינן יקבל השחקן פרמיית חזרה אחת בלבד.

לא יתקיימו חזרות בימי שישי אלא במקרים הבאים:

  • בשני ימי השישי האחרונים לפני ההצגה הראשונה של מחזה חדש. בעבור חזרות אלו יקבל השחקן פרמיה של 1/20 עבור עד ארבע שעות חזרה.
  • במקרים מיוחדים ולאחר אישור ועד השחקנים מראש. בעבור חזרות אלו יקבל השחקן פרמיה בשיעור 1/20 עבור עד ארבע שעות חזרה.
  • בחזרות חילוף שיש צורך בקיומה עקב כוח עליון, על מנת להבטיח קיום ההצגה בשבת. התשלום יהיה פרמייה בשיעור 1:10 עד ארבע שעות חזרה.

אם יש צורך לקיים חזרה במהלך השבת, קרי ממועד כניסת השבת ועד יציאתה, יהיה הדבר כפוף לאישור ועד השחקנים. הפרמיה בגין חזרה כזו יהיה 1:20 עד ארבע שעות, ובלבד שאין המדובר בחזרת תיקונים או רענון של הצגה חדשה.

חזרה מסוג תיקונים או רענון תתקיים במסגרת המקובלת במוצ"ש במשך שעתיים וחצי לפני תחילת ההצגה ואז השחקן זכאי לפרמיה של 1:80.

אם תתקיים חזרת ערב, קרי חזרה המתקיימת בין השעות 18:00 עד 22:00 או בין השעות 19:00 ל-23:00, וחזרת הערב הינה פעולה שניה באותו היום, תשולם בגין חזרת הערב פרמיית חזרה כפולה לשחקניות שהן אימהות לילדים עד גיל 13 (כולל) בלבד.

ניתן לקיים חזרות במוצ"ש ובמוצאי חג באחד משני המקרים הבאים:

1. אם התבטלה הצגה במוצ"ש מכל סיבה וצוות ההצגה המבוטלת מוזמן לערוך חזרה במקום ההצגה. במקרה זה יהיה זכאי השחקן לפרמיית חזרה אחת.

2. אם לוח העבודה מחייב לערוך חזרה מן המניין במוצ"ש או במוצאי חג, במקרה זה יהיה זכאי השחקן לארבע פרמיות חזרה.

במשך תקופת החזרות על מחזה חדש יהיה רשאי התיאטרון להזמין שחקן למדידת בגדים, להתלבש או להתאפר חצי שעה לפני המועד של תחילת החזרה או חצי שעה לאחר החזרה. במהלך תקופת הסל"ח חצי שעה זו תהיה חלק מזמן החזרות היומי (עד 10 שעות).

חזרת תיקונים של הצגה חדשה תתקיים בימים א'-ה' בשעות 14:00-10:00 או בשעות הערב. חזרת הערב תימשך לא יותר משלוש שעות ועד שעה לפני תחילת ההצגה, ותחשב כחזרה מלאה.

התיאטרון רשאי להזמין את השחקן לחזרת רענון הצגה חדשה או הצגה רצה עד שעה אחת, שתסתיים לא יאוחר מעד שעה לפני תחילת ההצגה, ובתנאי כי באותו היום לא יקיים השחקן יותר מארבע שעות חזרה בין השעות 14:00-10:00. בגין חזרת הרענון יקבל השחקן פרמיה בשיעור של 1:160 בימי חול, ופרמיה בשיעור של 1:80 במוצאי חג ומוצ"ש. חזרה זה לא תחשב פעולה שלישית.

חזרות רענון תתקיים, בתנאי שלא התקיימה הפסקה של למעלה משלושה שבועות מיום ההצגה האחרונה ברצף ועד ההצגה הראשונה ברצף הבא. היה והתקיימה הפסקה ארוכה יותר משלושה שבועות יתקיים ראן מלא.

 לאחר ההצגה ה-50, ההחלטה האם לקיים חזרת רענון או ראן מלא, תתקבל על ידי המנהל האמנותי ולאחר התייעצות עם מנהל/ת ההצגה והשחקנים בתפקידים הראשיים.

שכר עבור הצגות

שחקן מחויב לקיים לא יותר משמונה הצגות בשבוע.

במקרים יוצאי דופן, התיאטרון יהיה זכאי לקיים יותר משמונה הצגות בשבוע אם תינתן הסכמת השחקנים. התשלום בגין כל הצגה מעל שמונה הצגות בשבוע יהיה שתי פרמיות הצגה.

ב-01 לכל חודש יימסר לשחקנים לוח הצגות שמתייחס לחודש הקלנדרי הבא. לוח ההצגות לא יהיה מחייב והוא רק לצורך התרשמות ראשונה של השחקנים. את לוח ההצגות הסופי יקבלו השחקנים ב-20 לכל חודש.

הפרמיה בגין הצגה ביום חול הינה 1/20 מהשכר המשולב (שכר בסיס + תוספת ותק).

במקרה של הצגת יחיד, יהיה זכאי השחקן, לכל הפחות, לתשלום של פרמיית הצגה כפולה בגין כל הרצה.

הנהלת התיאטרון רשאית לקבוע הצגות בימי שישי, שבתות, ערב חג, וחגים בהסכמת ועד השחקנים. התמורה עבור הצגות בימי שישי תהיה שתי פרמיות בשיעור 1:20 להצגה שמתחילה עד השעה 13:00. בעבור הצגה בלילות שבת, שבת, ערבי חג, וחג המתחילות בערבי חג או ימי שישי אחרי השעה 13:00, ועד צאת השבת או החג, התמורה בעבורה תהיה שלוש פרמיות בשיעור 1:20.

הודעה על ביטול הצגה חייבת להימסר לשחקן לכל המאוחר עד ארבע שעות לפני תחילתה.

בין פעולה לפעולה זכאי כל שחקן להפסקה של לא פחות משעה. ולמנוחה של תשע שעות מרגע שובו לביתו לאחר ההצגה ועד תחילת עבודתו למחרת.

במהלך תקופת הסל"ח לא יידרש השחקן להופיע בשום הצגה. במקרים מיוחדים, לאחר אישור ועד השחקנים, התיאטרון יהיה רשאי לחייב את השחקן להשתתף בהצגות בתקופת הסל"ח, וזאת עד שבוע לפני החזרה הגנרלית.

שחקן שמלאו לו 55 בעת לינה במלון בירושלים יהיה זכאי לחדר לבד בלילה בו מתקיימת הצגת ערב ולמחרת בבוקר מתקיימות שתי הצגות נוספות, כאשר תחילתה של ההצגה הראשונה בבוקר הינו לפני השעה 11:30.

בהצגות שמתקיימות מחוץ לגבולות של חיפה בצפון ובאר שבע בדרום יהיה זכאי שחקן שעבר את גיל 50 ללון במלון במקום ההצגות, כאשר הצגות מתקיימות ברצף (יום אחרי יום) מעל לשני ערבים. השחקן יהיה זכאי ללינה פעם בשלושה לילות, לפי הפירוט הבא: בלילה שלאחר ההצגה השנייה, בלילה שלאחר הצגה החמישית, בלילה שלאחר הצגה שמינית וכו'.

הצגות רצף ייחשבו גם כאלו שאינם מתקיימות באותו עיר או ישוב.

שחקן המשתתף ב-16 הצגות בחודש, יהיה זכאי לתוספת של 3 פרמיות.

שחקן המשתתף ב-20 הצגות בחודש, יהיה זכאי לתוספת של 6 פרמיות.

שחקן המשתתף ב-24 הצגות בחודש, יהיה זכאי לתוספת של 8 פרמיות.

פעולות שלישיות

במקרים מיוחדים, רשאי התיאטרון להזמין את השחקן לפעולה שלישית: חזרה ו/או הצגה במשך היום, ביום שמתקיימות בו כבר שתי חזרות או שתי הצגות או חזרה והצגה.

ביצוע הפעולה השלישית, יהיה כפוף להסכמת השחקן ובתיאום עמו, למעט שתי פעולות שלישיות בכל חודש, שלגביהם לא תידרש הסכמת השחקן, אך ייעשו בתיאום מולו.

במקרה של פעולות שלישיות בימים בהן השחקן נוטל חלק בהצגות כפולות, במידה ומלאו לשחקן 50, ביצוע הפעולה השלישית יהיה כפוף להסכמת השחקן ובתיאום עמו.

הפרמיה בגין פעולה שלישית היא 1/20 מהשכר המשולב (שכר בסיס+ תוספת ותק).

שבוע עבודה

על פי ההסכם הקיבוצי, שבוע העבודה בתיאטרון מתחיל במוצאי שבת עד ליום חמישי בחצות. אם כי ניתן במקרים מיוחדים לקיים חזרות והצגות בימי שישי.

תוספות שנתיות ומענק יובל

דמי הבראה הם תשלום שעל מעביד בישראל לשלם לעובד אחת לשנה. בהסכם הקיבוצי של השחקנים, כל שחקן זכאי לדמי הבראה לאחר שהשלים 11 חודשי עבודה בתיאטרון. דמי ההבראה ניתנים בדרך כלל בין החודשים יוני-ספטמבר של כל שנה קלנדרית.

משנה ראשונה ועד שנה שישית (כולל)  

9 ימי הבראה בתשלום

שנה שביעית 

10 ימי הבראה בתשלום 

משנה שמינית ועד 20 שנה (כולל) 

12 ימי הבראה בתשלום

מהשנה 21 שנים ואילך      

13 ימי הבראה בתשלום

 

נכון לשנת 2017,  התעריף לכל יום הבראה בחאן עומד על 421 שקל.

 

כל שחקן זכאי לקצובת ביגוד. קצובת הביגוד עומדת כיום על סך של 1,510 שקל לשנה.

במשכורת חודש ספטמבר משולם מענק יובל לשחקנים בעלי וותק של 25 שנה.

סכום מענק יובל מחושב לפי 60% מהשכר. מענק היובל אינו שכר קובע לכל דבר ועניין ולא מהווה בסיס להפרשות סוציאליות, כגון: קופת גמל וקרן השתלמות.

להורדת ההסכם

 

הסכם קיבוצי עם תיאטרון החאן

לחצו כאן 
נספח להסכם הקיבוצי עם תיאטרון החאן מיום 30.5.22 

 

לחצו כאן

נספח להסכם קיבוצי עם תיאטרון החאן מיום 14.11.16

 
לחצו כאן 

נספח להסכם קיבוצי עם תיאטרון החאן מיום 14.03.16

 
לחצו כאן 

נספח להסכם קיבוצי עם תיאטרון החאן מיום 30.12.15

 
לחצו כאן

 

יש לך שאלה לגבי זכויות שחקנים?

צור איתנו קשר